Khamis, 16 Januari 2014

CATATAN RENUNGAN

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

Bismillah lah Rahman lah Rahim

Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuhu wamaghfiratuhu waridhwanuhu.

Bismillah..Khassun ila hadhrathi akhowat fillah,Asalukum billah...

1) Jadikanlah ghadul bashar (menundukkan pandangan) sebagai celak bagi kedua belah alis mata kalian. InsyaALLAH, pandangan visual kalian akan menjadi makin jernih dan bening.

2) Oleskanlah lipstik kejujuran dan kebenaran (al haq) pada ulasan bibir delima kalian. InsyaALLAH, ukiran senyuman kalian akan bertambah manis dan dihargai ramai.

3) Bedakkanlah raut wajah kalian dengan kosmetik yang berasaskan malu dan keadaban. InsyaALLAH, kesederhanaan lahiriah yang kalian biaskan itu akan menyejukkan mata yang memandang.

4) Lumurkanlah sabun istighfar ke sepelusuk anggota badan kalian. InsyaALLAH, ia bisa mengikis daki kotoran dosa dan kesalahan yang telah kalian lakukan.

5) Rawatkanlah rambut kalian dengan hijab ISLAMI. InsyaALLAH, ia akan menyelimuti azaraul jasad sang hawa daripada menjadi mangsa kerakusan insan yang terlepas daripada tambatan keimanannya.

6) Sarungkanlah kedua-dua belah tangan kalian dengan gelang sedekah dan jari-jemari kalian dengan cincin ukhwah Islamiyyah. InsyaALLAH, kelak kalian akan temui warga Sholihin yang nilaiannya melangkaui segunung emas permata.

7) Alunkanlah kemerduan dan kesyahduan suara kalian dengan tilawatul Qur’an dan zikrullah. InsyaALLAH, berkat kekhusyu’kan dan penghayatan, hulwatul Iman akan dikecapi ruh kalian sebagaimana lidah merasakan kemanisan makanan.

8) Luruskanlah postur tubuh badan kalian dengan ketulusan dalam menunaikan solat dan peng‘ibadatan kepada Yang ESA. InsyaALLAH, takkan DIA persia-siakan keikhtilasan atau keikhlasan atau keistiqomahan kalian dalam mencari keredhoan-NYA.Wa akhiran..

9) Hembuskanlah nafas ta’abud wa taqarrub ila ALLAH S.W.T. ke dalam ruh dan sanubari kalian. InsyaALLAH, selama itu takkan kalian rasai ketandusan kasih sayang mahupun kegelisahan dalam kehidupan.

Wallahu’alam bishowab.

JAGALAH MASAMU

"Uruslah masa mu untuk 3 perkara :~

1. Urusanmu dengan Allah
2. Urusan peribadi (menuntut ilmu dan bekerja)
3. Muamalah dengan manusia

Dalam satu hadis Rasulullah s.a.w. baginda memberi galakan kepada kita supaya memanfaatkan masa dengan sebaik mungkin. Sabda baginda:

"Manfaatkanlah lima masa sebelum datang lima masa; Masa hidup kamu sebelum datang saat mati kamu, masa sihat kamu sebelum datang masa sakit kamu, masa lapang kamu sebelum datang masa sibuk kamu, masa muda kamu sebelum datang masa tua kamu, masa kamu kaya sebelum datang masa kamu ditimpa miskin."

(Hadis riwayat Imam al-Hakim dan al-Baihaqi dari Ibnu Abbas r.a.)

DAKWAH :
Jika dakwah adalah nafas-nafas yang terhembus setiap saat...maka jagalah ia agar tetap terhirup dan kita tetap hidup kerananya...

Jika dakwah adalah pedang-pedang yang siapa hunuskan...maka jadilah dalang-dalang yang akan memainkan di medan laga...

Jika dakwah adalah jalan yang panjang...maka jangan beerhebti sebelum kita temukan penghujungnya yang terang-benderang..

Jika dakwah adalah bunga..maka serbukkanlah rekahnya agar terus menebarkan wangi ke seluruh dunia...

RENUNGAN:

"DeRiTa pErJuAnGaN BuKaN sAtU bEbAnAn TeTaPi sAtU LaTiHaN, GuNdAh PeRjUaNgAn BuKaN SaTu AnCaMaN TeTaPi sAtU dIdIkAn, MeHnAh pErJuAnGaN bUkAn sAtU KegUsArAn TeTaPi sAtU KeKuAtAn, WaLaU PeRiT MaNapUn pErJuAnGan, SeSuKaR MaNaPuN pErJaLaNaN, kItA PeJuAnG, tAbAhKaN HaTi, kItA mUjAhId, KuAtKaN DiRi, kUkUhKaN TeKaD, mArA dALaM PeRjUaNgAn IsLaM “ SeLaMaT BeRjUaNg WaHaI SaUdArAkU” sEmOgA KiTa sAmA-SaMa iStIQaMaH DaLaM pErJuAnGaN

"Jangan engkau bersahabat dengan sahabat yang mana dia begitu berharap kepada engkau ketika mahu menyelesaikan masalahnya sahaja sedangkan apabila masalah atau hajatnya telah selesai maka dia memutuskan kemanisan persahabatan. Bersahabatlah dengan mereka yang mempunyai ketinggian dalam melakukan kebaikan, memenuhi janji dalam perkara yang benar, memberi pertolongan kepada engkau serta memadai dengan amanahnya atau sikap bertanggungjawabnya terhadap engkau. "
~Imam Umar bin Abdul Aziz~

"Barangsiapa membawa berita tentang orang lain kepadamu, maka dia akan membawa berita tentang dirimu kepada orang lain."

"Seseorang manusia harus cukup rendah hati untuk mengakui kesilapannya ,cukup bijak untuk mengambil manfaat daripada kegagalannya dan cukup berani untuk membetulkan kesilapannya"

puasalah kamu.............

Orang-orang yang berpuasa mendapat penghormatan di akhirat nanti. Mereka akan memasuki syurga melalui pintu khas yang dinamakan pintu Rayyan. Ini sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. :"Syurga mempunyai lapan pintu, satu daripada pintu-pintunya dinamakan Pintu Rayyan, pintu ini tidak dimasuki kecuali oleh orang-orang yang berpuasa."( Hadith Sahih Riwayat Bukhari dan Muslim )

Berkata ulama’,terdapat 9 perkara yang boleh meng'islah(ubah)kan hati :
1.Membaca al-Quran dengan tadabbur dan memahami maknanya.
2.Mengosongkan perut dengan mengurangkan makan 3.Bangun malam dengan beribadat
4.Bermunajat pada waktu sahur
5.Berdamping dengan orang Soleh
6.Diam daripada perkara-perkara tidak bermanfaat
7.Uzlah daripada orang jahil
8.Jangan selalu bersama mereka(orang jahil)
9.Makan benda

RINDU dan TAKUT

SesiApa yG rinDU kepaDa SYurgA, SegEra bErbuat kEBAikaN.
SeSiApa yg TAkut kepada NeraKa, Lupa kepada syaHwat DuniA.
SesiaPA yG IngaT kepadA matI, Mudah menINGgalKAn KemaWaHAn.
SesIAPa yG ZuhuD di DUNia, RingaN baginya SEgala MusibaH.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan