Selasa, 21 Mei 2019

KALAM ULAMA

۞اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ۞
“Sesungguhnya di antara pelajaran terbesar yang boleh kita petik dari ibadah puasa ialah, hendaknya terbangun dari dalam diri kita sebuah "bangunan" tekad yang kukuh dalam membuat keputusan positif yang tepat (disetiap langkah kehidupan kita). Dan dalam melindungi diri kita dari dorongan hawa nafsu yang tercela. Maka, hendaknya kita bangun "tekad yang kukuh" ini didalam jiwa kita dengan DUA perkara:
1. Menahan diri kita dari segala perkara yang membatalkan "ruh" puasa kita, baik hal yang zahir ataupun yang batin disela-sela bulan suci Ramadhan ini.
2. Juga dengan (menghadirkan) sifat muraqabah (merasa dipandang Allah) dari lubuk hati kita disetiap malam-malam puasa yang dihiasi dengan bersimpuh kepada Allah dan kebaikan lainnya.
Kedua hal ini akan membangun "tekad", tawajjuh (konsisten dalam penghambaan), dan kekuatan membuat keputusan positif pada setiap keadaan. Ditambah juga ia akan membangun semangat peneladanan syari'at Allah Ta’ala dan sunnah Nabi Muhammad shallallahu alaihi wa aalihi wasallam.”
[Al-Allamah Al-Murobbi Habib Umar Bin Hafidz]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan