Rabu, 27 September 2023

Jika Kamu Ingin ...

 ۞ اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ۞

"Jika kamu ingin ditempatkan sebagai ahli khusnul khotimah yang pada saat meninggal dunia mengucap kalimah 'Lailaha illallah', maka haruslah bersabar dengan orang yang membangunkan kalian di waktu Subuh, harus sabar dengan orang yang menjaga dan mengingatkan kalian, harus sabar dengan perkataan yang menyakitkan hati.

Apabila ada orang yang menuduh kita sebagai musyrikin (ahli syirik), maka berdoalah semoga Allah memberi hidayah kepada mereka. Itu sahaja sudah cukup!

Apa makna doa semoga Allah memberi hidayah kepada mereka?

Kerana selain dari itu tidak akan ada penyelesaiannya. Adu pendapat dan berdebat tidak ada gunanya, buang semua masa untuk berdebat.

Seseorang mempertahankan Maulid, seorang lagi menyesatkannya. Seseorang mempertahankan ziarah kubur, seorang lagi menyesatkannya.

Semua itu permainan iblis yang menyebabkan berhentinya masalah-masalah yang lebih penting kerana disebabkan rayuan syaitan kepada umat Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم.

Jika kalian sensitif dan mampu memahami apa yang dibicarakan para ulama salafunas shalih, maka sesungguhnya tidak ada satupun dari mereka yang mengajak kepada pertikaian dan perpecahan.

Kami tidak mahu kalian merasa dengki walau sebesar biji zarah dengan sesiapa yang beragama Islam walaupun berbeza pemahaman.

Meski kadang banyak berbeza pemahaman, kami tidak pernah sedikitpun dengki kepada sesama muslim yang mendirikan solat, akan tetapi kami akan sangat sedih apabila melihat orang Islam yang meninggalkan solat.

Ketika kami melihat orang yang bercakap atas nama orang 'Alim untuk mencaci orang lain, ketika kami melihat orang berbicara atas nama agama untuk tujuan membuat konflik (perpecahan) kepada umat, perkara yang seperti inilah yang menyesakkan nafas kami.

Ketahuilah para masyayikh dan orang-orang 'Alim tidak membuang nafas-nafas mereka melainkan hanya untuk mengingatkan kami kepada Allah, Rasulullah dan para Sahabat."

[Habib Abu Bakar Al-Adni bin Ali Al-Masyhur]

Cintailah Para Ulama', Pewaris Para Anbiya'

instagram | telegram : @kalam_ulama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan