Roh Orang Mati Boleh Balik Ke
Dunia?
"Dan bahawasanya ada beberapa lelaki di antara manusia
meminta perlindungan kepada beberapa lelaki di antara jin, maka jin-jin itu
menambah bagi mereka dosa dan kesalahan."
[ Maksud al-Quran
Surah Al-Jin: 6 ]
"Dan mereka
menyembah selain daripada Allah apa yang tidak dapat mendatangkan kemudaratan
kepada mereka dan tidak [pula] kemanfaatan, dan mereka berkata : 'Mereka itu
adalah pemberi syafaat kepada kami di sisi Allah.' Katakanlah :'Apakah kamu
megkhabarkan kepada Allah apa yang tidak diketahuiNya baik di langit dan tidak
[ pula ] di bumi?' Maha Suci Allah dan Maha Tinggi dari apa yang mereka
mempersekutukan [itu]."
[ Maksud al-Quran Surah Yunus :
18 ]
Kepercayaan terhadap roh orang yang sudah mati boleh balik
ke dunia untuk melakukan berbagai-bagai hal seperti membantu orang yang
menghadapi kesusahan dalam pelbagai urusan duniawi atau menganggu manusia yang
berbuat zalim terhadapnya hingga menyebabkan jasadnya 'mati' dan bermacam-macam
kepercayaan lagi adalah satu fenomena biasa yang menjadi kepercayaan umum
manusia di seluruh dunia. Upacara-upacara pemujaan terhadap apa yang dipercayai
sebagai roh nenek moyang, roh orang-orang alim yang dikatakan sebagai 'Wali
Allah' dan berbagai-bagai jenis roh lagi begitu lumrah dilakukan oleh berbagai
golongan masyarakat.
Perbuatan menyeru/memanggil roh-roh orang mati tertentu yang
dilakukan oleh "Pawang", " Bomoh","Paranormal"
dan berbagai-bagai gelaran lagi "orang perantraan" dalam satu upacara
khas sempena sesuatu perayaan, mengubati orang sakit atau mengingati
orang-orang yang sudah mati sebagai tanda kasih dan ingatan mereka terhadap si
mati dan bermacam-macam kepercayaan lagi terhadap roh orang yang sudah mati
adalah satu fenomena biasa yang lumrah dilakukan oleh manusia tanpa mengira
kepercayaan agama dan suku kaum.
Masyarakat Islam juga tidak terkecuali daripada kepercayaan
ini walaupun dalam bentuk yang mungkin berbeza daripada yang dilakukan oleh
orang yang bukan beragama Islam.
Umpamanya dalam amalan beberapa golongan yang mendakwa daripada kumpulan tareqat sufi, 'roh si mati' yang dianggap atau dipercayai
sebagai 'Roh Wali Allah' boleh dipanggil datang atau balik ke dunia menggunakan
seruan atau kaedah khusus yang dinamakan bertawassul, berwasitah atau berrabitah untuk tujuan tertentu seperti
mengubati orang sakit, mencari harta karun, membuat ramalan dan apa jua tujuan
duniawi yang dihajati oleh pengamal atau orang yang berhajat.
Orang perantarannya pula tidak dipanggil "Pawang"
atau "Bomoh" tetapi memakai
gelaran yang dianggap mulia berciri keislaman seperti; "Syeikh ",
"Tok Guru" atau setidak-tidaknya "al-Ustaz" bagi memberi imej bahawa dia adalah seorang
"mursyid" yang sangat arif dalam urusan berkaitan hukum-hakam agama
Islam yang tidak perlu diragukan.
Kemungkinan kaedah "rawatan dan tindakannya" bersamaan dengan
"Pawang" dan "Bomoh" menyeru "roh orang yang sudah
mati" atau makhluk "ghaib" tetapi dengan menggunakan
kalimah-kalimah jampi serapah yang diselit atau disisipkan secara "rahsia/sirr" dengan kalimah-kalimah "Arab" atau
dipersesuai dan dicampur-adukkan dengan ayat-ayat al-Quran atau kalimah-kalimah
Arab. Hakikat ini dapat dikesan dalam amalan kumpulan tareqat Aurad Muhammadiah
yang diamalkan oleh kumpulan Al-Arqam pada suatu ketika dahulu. Dalam buku
Aurad Muhammadiah ini dijelaskan :
" .......mereka yang mendapat ijazah dan mengamalkan
Aurad ini mendapat satu faedah lagi yang besar,
iaitu apabila mereka di dalam kecemasan berilah salam kepada yang
mempunyai Aurad ini dengan berkata,
'Assalamualaikum Ya Saidi Al Syeikh Muhammad Al-Suhaimi, 3 kali satu
nafas dan kemudian nyatakanlah segala hajat dan akhir sekali katakanlah dengan
izin Allah' seperti kata kita , "Asslamualaikum Ya Saidi Al-Syeikh
Muhammad Al-Suhaimi [3 kali satu nafas ]
, Saya mintalah supaya diubatkan orang sakit ini dengan izin Allah ."
Kaedah yang hampir sama juga terdapat dalam amalan wirid
Tariqat Khojakan yang terkenal di Johor dengan mengatakan :
"..menyeru Rijal-al-Ghaib ,[ yang dimaksudkannya ialah
roh Syeikh Abdul Qadir Jailani ] iaitu
Assalamualaikum Ya Rijal-al-Ghaib , Dasturi Ya Rijal-al-Ghaib , Dasturi Ya
Rijal-al-Ghaib , Dasturi Ya Ahlal Waqati , Dasturi Ya Ahla Naubati , Dasturi Ya
Saidi Al Syeikh 'Abdul Qadir al-Jailani Mahbubillah ,Ghautillah , Aghithni
(tolonglah aku ) biiznillah (dengan izin Allah )".
Bagi menolak tanggapan orang ramai bahawa 'syeikh-syeikh'
tareqat yang diseru ini adalah jin syaitan, kumpulan-kumpulan ini menjelaskan
dengan mengakatakan bahawa 'Wali Allah', Syeikh, Khalifah atau guru-guru
tareqat ini sebenarnya tidak mati tetapi hanya 'ghaib' sementara waktu sahaja dan tidak dapat
dilihat dengan mata kepala manusia. Jasad yang dikuburkan itu bukanlah tubuh
badan atau mayat guru-guru tersebut tetapi hanya sebagai 'ganti' kepada tubuh
badannya sahaja [ walaupun pada hakikatnya yang dikebumikan itu adalah mayat
sebenar guru tareqat tersebut].
Di dalam amalan 'perubatan tradisional' juga menggunakan
kaedah yang serupa apabila mengubati orang yang sakit kena rasuk jin syaitan atau
dikuasai 'saka' keturunan. Orang yang mengamalkan zikir tareqat juga dikatakan
apabila dia sudah sampai ke makam Fana' U Billah dia menjadi majzub hingga tidak sedarkan diri dan bertindak
seperti 'hysteria' kena kerasukan jin.
Kebiasaannya keadaan menjadi 'majzub' ini berlaku apabila
diadakan zikir berjemaah sempena sesuatu majlis tertentu seperti 'pengurniaan
ijazah' sesuatu tingkatan atau ketinggian martabat kepada ahli-ahli tareqat
tertentu, menerima bai'at ahli-ahli baru, memperingati 'Syeikh' tareqat
berkaitan dan sebagainya. Dikatakan dia
berkeadaan demikian kerana "sudah sampai ke makam Fana'U-Billah atau
Baqa'U-Billah hingga menjadikan dia tidak sedar atau 'lupakan dirinya' seperti
kena kerasukan jin. Apabila sudah
berkeadaan demikian, guru atau khalifah tareqat akan memulihkannya menggunakan
jampi serapah atau bacaan-bacaan tertentu dengan menepuk anggota badannya
hingga dia sedar semula.
Kaedah yang hampir sama terdapat juga di dalam sesetengah
seni persembahan permainan Melayu/Jawa tradisional dan persilatan yang
beranggapan bahawa amalan kebatinan ini adalah 'saka' warisan untuk
memperkukuhkan mental, fizikal dan kerohanian seseorang apabila berada di
pentas atau gelanggang.
Syeikh-syeikh tareqat ini dikatakan atau mendakwa mempunyai
pertalian salasilah amalan zikir tareqat tersebut berterusan hingga sampai
kepada Rasulullah s.a.w.. Mereka hanya layak dilantik sebagai 'Syeikh' sesuatu
kumpulah tareqat setelah mendapat 'bai'at' secara 'ghaib' atau 'nyata' daripada
'Syeikh' tareqat terdahulu atau seorang 'Wali Allah' yang menjadi sandaran
bertawassul, berwasitah atau berrabitah melalaui proses kerohanian 'suluk' dalam
keadaan berpuasa, tidak makan makanan daripada sumber bernyawa atau berdarah
dan berzikir 'Nafi Ithbat Laillaha Illahaillah' sejumlah yang ditetapkan oleh
'Syeikh Mursyid' dan 'Kasyaf' tersebut dalam tempoh masa tertentu bergantung
kepada tujuan atau peringkat dan martabat yang hendak dicapai.
Kepercayaan-kepercayaan terhadap roh orang mati boleh balik
ke dunia juga dijadikan tarikan komersial hiburan sensasi melalui
tayangan-tayangan video/filem yang begitu popular dan laris menjadi tarikan
perhatian jutaan penonton di seluruh dunia.
Di dalam bab Muqaddimah halaman
2, Kitab Majmuah Maulud Syaraf Al-Annam (Kitab Berzanji, tanpa nama
pengarang), Maktabah Wamatba al-Muariff, Pulau Pinang ada menyatakan bahawa :
" Bahawasanya roh Penghulu kita yang amat suci
Sallallahi Alaihi Wassalam itu hadir pada ketika orang berdiri membaca Maulud,
demikian juga hadiri pada sekalian Maulud Diba'i......adalah yang demikian
kehadiran roh Penghulu kita Nabi Muhammad s.a.w. itu kelebihan kepada Allah
Subhanahu Watalla didatangkanNya orang yang dikehendakiNya."
Tradisi membaca 'Berzanji' ketika mengadakan majlis Maulid
Nabi dan majlis-majlis tertentu serta berdiri ketika membaca Salawat Nabi ini
telah diamalkan hampir di seluruh dunia Melayu sejak sekian lamanya tanpa
sesiapa pun dari pihak berkuasa agama dan para ulama memberikan teguran atau
memberi fatwa mengenainya dengan anggapan bahawa pemahaman, kepercayaan dan
amalan yang dilakukan itu tidak bertentangan dengan hukum syarak.
Ia hanya dianggap sebagai 'bida'ah hasanah ' dan bukan
'bida'ah dhalalah' atau sesat. Maka berterusanlah tradisi Berzanji dan berdiri
ketika membaca 'Salawat Nabi' untuk mengalu-alukan kehadiran roh Nabi Muhammad
s.a.w.ini tanpa sesiapa pun memperduli dan mengambil tahu langsung apakah
implikasinya terhadap aqidah umat Islam kerana tradisi ini sudah menjadi sebati
sebagai salah satu budaya dan tradisi hidup beragama orang Melayu. Hinggakan
pada tanggapan sesetengah pihak sesiapa yang tidak berdiri ketika 'bersalawat'
bererti tidak menghormati dan 'biadab' terhadap Rasulullah s.a.w.. Ada
kemungkinan juga kebanyakan orang yang mengikuti amalan ini hanya menurut
sahaja dan tidak mengetahui atau bertanyakan persoalan yang dibangkitkan ini
dengan anggapan apa juga amalan berbentuk keagamaan yang diajarkan guru-guru
agama adalah benar belaka dan tidak wajar dipersoalkan kesahihannya.
[ Lihat : Perbandingan Iktikad
Orang Melayu Bhg. 1.]
Seperti yang telah dibicarakan dalam bab 'Masalah Roh' dalam
blog ini, roh manusia atau Roh Hammalul Amanah [badan batin] wujud dengan serta
merta ketika Malaikat Roh meniup kepada janin bayi yang berada dalam kandungan
perut ibu apabila tiba masanya dengan perintah Allah. Roh Hammalul Amanah
dikekalkan dan tidak dimatikan selama-lamanya walaupun jasadnya [badan zahir]
rosak binasa apabila mati.
Roh Jasmani atau nyawa yang menghidupkan jasad terbit
daripada darah dan apabila mati ia hilang lenyap seperti wap sahaja kerana ia
hanya dapat bertahan hingga ke satu tahap kesakitan sahaja. Roh Hammalul Amanah
daripada tiupan Malaikat Roh tidak akan mati selama-lamanya walaupun sekuat
mana kesakitan yang ditanggungnya. Dalam Hadis Rasullullah s.a.w. ada
menjelaskan bahawa apabila seseorang anak Adam itu mati maka "terputuslah
hubungan [amalannnya] dengan dunia kecuali sedekah jariah, doa anak yang salih
dan ilmu (agama) yang dimanfaatkan".
Hadis Rasullullah s.a.w. juga
ada menjelaskan yang maksudnya seperti berikut :
"...Ketahui olehmu aku memberi khabaran sukacita kepada
engkau wahai Jabir, yang adalah bapanya itu telah mati syahid pada hari Perang Uhud.
Maka katanya: Bahkan. Allah SWT memberi
khabar sukacita kepada engkau dengan kebajikan. Maka sabdanya : Bahawasanya
Allah Azawajalla telah menghidupkan bapa engkau dan mendudukkan akan dia
"'di hadapan-Nya"dan firmanNya : Citailah ( pintalah) ke atas Aku
wahai hambaKu barang apa yang engkau kehendaki nescaya Aku memberikan kepada
engkau akan dia.
Maka katanya : Wahai Tuhan tiada aku berbuat ibadat kepada
engkau sebenar-benar ibadat kepada engkau, aku bercita-cita (berharap) kepada
engkau bahawa engkau kembalikan balik akan aku hidup di dunia supaya aku akan
berperang fisabillillah bersama Nabi engkau,
maka dengan sebab itu aku mati terbunuh pada agama engkau pada satu kali
yang lain. Firman Allah SWT kepadanya : Bahawasanya telah pun terdahulu janjian
daripadaKu bahawasanya engkau kepadanya itu tidak kembali [yakni tidak kembali
balik ke dunia]" .
Dalam satu riwayat ada menceritakan hal roh seperti yang
bermaksud:
" Dan kata Abu Umar : Tukang air melalui dengan
kami Ibnu Umar dan kami sedang budak-budak lagi. Maka ia memandang kepada satu
kubur, tiba-tiba terzahir satu tengkorak kepala, maka ia menyuruh seorang
lelaki memperlihatkannya, kemudian ia berkata : Bahawasanya badan-badan ini
tidak memudaratkannya oleh tanah ini suatu apa pun, hanya roh-roh itulah yang
diseksai dan diberi pahala nikmat kesenangan hingga Hari Kiamat. Dan ditanya Abdullah bin Amru bin Al 'As :
Daripada roh-roh orang mukminin apabila mereka mati ke mana ia? Katanya: Pada temolok-temolok burung yang
putih pada naungan Arasy dan roh-roh orang kafirin itu pada [bawah] bumi yang
ke tujuh."
Dalam satu lagi riwayat ada juga menceritakan peri hal
seperti yang bermaksud :
"Diriwayatkan oleh Abu Ayub Al Ansari daripada Nabi
Muhammad s.a.w. bahawasanya ia bersabda: Bahawasanya diri orang mukmin [roh
orang mukmin] itu apabila diambil [dicabut], datang kepadanya untuk menemuinya
oleh orang-orang Ahli Al-Rahmat
[orang-orang ahli kebahagian] daripada sisi Allah sebagaimana datang
menemui orang-orang yang memberi khabaran baik di dalam dunia. Kata mereka :
Lihatlah kepada saudara kamu hingga ia berehat, maka bahawasanya adalah ia
dalam kesusahan yang sangat kuat.
Maka bertanya mereka kepadanya : Apa dia perbuat si-polan
dan apa dia perbuat si-polanah perempuan itu, adakah dia telah berkahwin?. Maka apabila mereka bertanya kepadanya
daripada si-polan yang telah mati dahulunya dan ia berkata : Telah mati
sebelumku. Kata mereka : Inna lillahi wa inna illaihi rajiun, telah pergi
dengannya dibawa kepada ibunya Neraka Hawiyah....".
Nas-nas tersebut memberi pengertian bahawa orang-orang
mukmin yang salih pada ketika sakit berhadapan
dengan Sakaratul-maut begitu dimuliakan Allah hinggakan roh-roh
orang-orang mukmin salih yang jasadnya sudah mati dan mempunyai tali
persaudaraan dengan orang yang nazak itu diutuskan Allah khusus menemuinya
untuk menghibur dan meredakan kesakitannya itu.
Ia juga menjelaskan lagi roh-roh orang mukmin salih yang
jasadnya sudah mati tidak mengetahui hal-hal dunia lagi setelah mereka
bersenang-senang dengan kenikmatan hidup di Alam Barzakh sana hingga
menyebabkan mereka bertanyakan apa yang diperbuat si-polan dan si-polanah
adakah sudah berkahwin. Tambahan pula apabila roh orang yang nazak sudah sampai
ke halkum semasa Sakaratul-maut dia sudah berada di alam akhirat dan taubatnya
sudah tidak diterima Allah lagi. Pada saat ini dia hanya melihat para malaikat
yang berada di sekelilingnya dan tempat balasannya sama ada di syurga atau
neraka.
Jika mereka mengetahui hal-hal dunia tentulah mereka tidak
bertanya begitu. Mereka datang pun semata-mata atas murah kurnia dan dengan
izin dan perintah Allah untuk menghiburkan saudara mukmin yang sedang sakit
berhadapan dengan Sakaratul-maut dan bukan datang dengan kehendak mereka
sendiri atau diseru pulang ke dunia melalui 'orang perantaraan' tertentu untuk
sesuatu urusan duniawi.
Di dalam al-Quran Surah Ali
'Imran: 169-170 ada menjelaskan yang bermaksud :
"Janganlah kamu mengira bahawa orang-orang yang gugur
syahid di jalan Allah itu mati; bahkan mereka itu 'hidup' 'di sisi' Tuhannya
dengan mendapat rezki,
mereka dalam keadaan gembira disebabkan kurniaan Allah yang
diberikanNya kepada mereka, dan mereka amat gembira hati terhadap orang-orang
yang masih tinggal di belakang yang belum menyusul mereka, bahawa tidak ada
kekuatiran terhadap mereka dan tidak pula mereka bersedih hati."
Maksud 'hidup' 'di sisi' Tuhannya dalam ayat ini bererti Roh
Hammalul Amanah orang yang gugur syahid
dalam perang fisabillillah mendapat kurniaan berbagai-bagai nikmat
kesenangan hidup di Alam Barzakh yang disediakan Allah seperti yang dijanjikan.
Jasadnya yang sudah mati terkorban berada di dalam tanah perkuburan tetapi
rohnya amat bergembira dan bersenang linang di Alam Barzakh mendapat limpahan
rahmat dan kemuliaan tertinggi daripada Allah. Hal ini dapat difahamai juga
bahawa Alam Barzakah itu amat luar biasa keadaannya yang tidak menyamai sama sekali
dengan apa yang terdapat di dunia.
Kegembiraan para syuhadak seperti yang dimaksudkan di dalam
ayat al-Quran ini adalah kegembiraan luar biasa yang berpanjangan hingga hari
dibangkitkan semual pada Hari Kiamat kelak yang
tidak menyamai sama sekali dengan kegembiraan seketika yang terdapat di
dunia. Mereka bersenang linang seperti berada di dalam taman syurga. Maka amat
rugilah golongan manusia yang mengambil mudah dan tidak menghiraukan hal
keadaan kehidupan di Alam Barzakh yang pasti ditemuinya pada bila-bila masa
selepas jasadnya mati dan ditanam di dalam perkuburan.
Roh-roh orang kafirin dan munafiqin pula terus menerima azab
seksa di Alam Barzakh seperti berada di dalam lubang neraka sementara menunggu
ketibaan Hari Kiamat dunia dan tidak ada jalan langsung bagi mereka untuk
melepasakan diri daripada azab seksa tersebut dan apa tah lagi untuk balik ke
dunia untuk melakukan sesuatu tujuan duniawi.
Dalam peristiwa malam Isra' dan Mikraj Rasulullah s.a.w. ada
diperjelaskan bahawa ketika Rasulullah s.a.w berada di Masjidil Aqsa, Baitul
Maqdis baginda mengimamkan sembahyang berjemaah yang dihadiri oleh roh para
Nabi dan Rasul terdahulu. Mungkin peristiwa ini dijadikan alasan atau nas
kepada golongan tertentu sebagai bukti roh orang yang sudah mati boleh balik ke
dunia.
Sebagaimana Allah memuliakan orang mukmin yang sedang nazak
berhadapan dengan kesakitan Sakaratul-maut dengan menghantarkan Malaikat Rahmat
dan roh saudara mara terdekat yang sudah mati dan bersenang-senang mendapat
balasan kebahagian di Alam Barzakh khusus untuk menceria dan meringankan beban
kesakitan saudaranya, demikian jugalah yang berlaku kepada Rasulullah s.a.w
yang sedang mengalami mukjizat besar peristiwa malam Isra' dan Mikraj yang amat
besar rahsia, hikmah dan pengertiannya kepada seluruh alam khususnya insan
mukmin salih yang paling mulia di sisi Allah.
Roh-roh para Nabi dan Rasul yang berada di Alam Barzakh
diwahyu dan diperintahkan Allah supaya menjadi makmum sembahyang yang diimamkan
oleh Rasulullah s.a.w. tidak langsung bertujuan untuk urusan duniawi tetapi
mempunyai hikmah dan rahsia tertentu yang Allah sahaja yang lebih mengetahui
hakikatnya.
Antara hikmah besar yang boleh difahami adalah di samping
melakukan ibadat sembahyang mereka bersama-sama Malaikat Jibrael AS dan para
Malaikat Rahmat berdo'a kepada Allah agar perjalanan Isra' dan Mikraj
Rasulullah s.a.w memberi rahmat yang besar kepada insan-insan mukmin yang masih
hidup di dunia supaya bertambah teguh keimanan mereka kepada Allah dan Rasul serta melimpahkan rahmatNya
kepada seluruh alam.
Peristiwa Isra' dan Mikraj ini adalah mukjizat paling besar
yang dikurniakan Allah kepada Rasulullah s.a.w. yang tidak dikurniakan kepada
Nabi-nabi terdahulu. Sebagai penghulu semua para Nabi dan Rasul, manusia dan
jin, pengakhir sekalain Nabi dan Rasul peristiwa Isra' dan Mikraj ini memberi
pedoman yang lebih jelas kepada manusia terhadap kebenaran alam akhirat dan
tidak menjadi sebab atau alasan kepada manusia dan jin mengingkarinya dan tidak
mengetahuinya di samping untuk memfardhukan ibadat Sembahyang 50 Waktu sebagai
ibadat yang amat mulia, paling utama dan tertinggi di sisi Allah seperti yang
termaklum.
Jelasnya semua perkara yang berlaku di Masjidil Aqsa semasa
berlaku peristiwa Isra' dan Mikraj ini adalah urusan kenabian, wahyu Allah dan
hal akhirat sahaja. Maka dalam hal ini adalah tidak wajar sama sekali untuk
menjadikan peristiwa ini sebagai alasan, bukti dan nas untuk menyokong
pendirian yang mengatakan roh orang yang sudah mati boleh dipanggil atau diseru
balik ke dunia untuk melakuklan urusan duniawi.
Dalam nas-nas yang lain pula ada menjelaskan yang
intipatinya bermaksud :
i."...bahawasanya orang mukmin yang salih itu dibukakan
hijab baginya pada mengiringi mati itu dengan diberi lihat keluasan rahmat
Allah dengan pengurniaan Allah yang amat mempunyai kebesaran dan kemuliaan
bahawa dunia ini seperti tempat penjara dan tempat sempit dimisalkan seperti
orang yang dikurung dalam rumah yang gelap gelita dibukakan baginya satu pintu
kepada satu taman yang amat luas yang tiada sampai [dilihat] sejauh pemandangan
matanya [sangat luas]. Di dalamnya terdapat berbagai jenis pokok, bunga-bunga,
buah-buahan, burung-burung serta berbagai keindahan yang luar biasa, hingga dia
tidak ingin hendak balik kepada tempat penjara yang gelap itu."
ii. "Umpama orang mukmin di dunia adalah
seumpama seorang janin bayi dalam perut ibunya, apabila ia keluar daripadanya
ia menangis atas keluarannya itu, hinggalah apabila ia telah melihat cahya dan
diletakkan (ke dalam dunia), tidaklah ia berkenan hendak kembali ke tempatnya,
begitulah (dengan) orang mukmin itu berdukacita (يجزع) dari mati,
maka apabila ia sampai menerima rahmat Tuhannya tidaklah ia berkenan untuk
kembali ke dunia sebagaimana tidak berkenannya bayi itu masuk semula ke dalam perut
ibunya."
Rasullullah s.a.w. memperjelaskan apabila seseorang [mukmin
yang salih ] itu mati dia berpindah daripada dunia meninggalkan kaum
keluarganya. Sekiranya dia diredhai Allah maka dia:
"tidak menyukai
balik ke dunia sebagaimana tidak menyukai seseorang itu balik ke dalam perut
ibunya."
Berpandukan nas-nas ini maka tertolak dan ternafilah sama
sekali bahawa roh-roh orang yang sudah mati sama ada orang mukmin atau kafir
boleh balik ke dunia, masuk ke dalam tubuh manusia atau binatang, atau menjadi
'roh jahat'; syiatan, hantu jembalang, atau memasuki ke dalam tubuh manusia
sebagai 'roh baik' sebagai penjelmaan semula [incarnation] seseorang tokoh
fahaman agama atau pemimpin tertentu, menggegar pokok-pokok, memindahkah meriam
besar dari satu tempat ke tempat lain yang dihajati, dan bermacam-macam kepercayaan atau sangkaan
lagi.
Kepercayaan ini SANGAT SALAH kerana membawa erti "tidak percayakan
[mengingkari] adanya balasan azab dan kesenangan kubur yang termasuk sebagai
alam akhirat" yang sekaligus mendustakan perkhabaran al-Quran dan
Hadis-hadis Rasulullah s.a.w. Sekiranya dia orang Islam maka rosaklah aqidah
keimanan dan gugurlah keislamannya.
Bagi memperkukuhkan lagi kefahaman bahawa roh orang yang
sudah mati itu tidak mungkin dan tidak sekali-kali boleh balik ke dunia,
seseorang itu hendaklah membaca dengan teliti Hadis-hadis Rasulullah s.a.w.
yang menceritakan hal keadaan Roh Hammalul Amanah apabila sampai ke halkum
ketika menghadapi Sakratul-maut yang sangat dahsyat itu.
[Sila lihat :
Bersediakan Anda Menghadapi SAKARATULMAUT? ]
Hadis-hadis Rasullullah s.a.w.menjelaskan yang antara lain
intipatinya dapat dirumuskan bahawa
semasa menghadapi Sakratul-maut, Roh Hammalul Amanah setiap orang manusia akan
berhadapan dengan situasi berikut:
i. Jika yang
menghadapi Sakratul-maut adalah Roh Hammalul Amanah orang mukmin yang salih
maka Malaikat Maut datang dengan wajahnya yang berseri-seri berbau harum
kasturi diiringi pula 500 orang Malaikat Rahmat untuk menyambut dan memuliakan
rohnya keluar daripada jasad. Dua orang malaikat pencatat amalan di sepanjang
hayat si mati akan memperlihatkan dirinya untuk mengkhabarkan segala perbuatan
kebajikan atau kejahatan yang dilakukan di sepanjang hayatnya.
Dia (rohnya) dibuka
hijab hingga dapat melihat sendiri segala perbuatan yang dilakukan di sepanjang
hayatnya yang dirakam dan dipancarkan dari Arasy. Dia juga akan diperlihatkan
dan diberikan perkhabaran tempat balasannya di akhirat kelak sama ada syurga
atau neraka. Sekiranya dia melihat dan diberikan perkhabaran bahawa tempat
balasannya ialah syurga dia tersangat gembira hinggakan seolah-olah menjadi
cair lemak badannya untuk mati segera dan bersegera pergi ke syurga yang
dilihatnya itu.
Malaikat Maut akan mencabut keluar Roh Hammal Amanah orang
mukmin salih secara perlahan penuh kelembutan seperti menarik rambut keluar
daripada tepung beruli. Setelah rohnya keluar atau berpisah daripada jasad, 500
orang Malaikat Rahmat akan menyambut dan memuliakannya seperti pengantin dan
memakaikannya dengan pakaian sutera daripada pokok Raihan di syurga yang berbau
harum kasturi.
Selepas itu rohnya dibawa ke sesuatu tempat di hadapan Arasy
dan dikembalikan semula kepada jasad apabila berada di dalam kubur untuk
menghadapi Fitnah Kubur [ujian soalan daripada dua orang malaikat] dan
menikmati kehidupan seperti dalam taman syurga di Alam Barzakh hingga
dikembalikan semula pada jasadnya untuk hidup semula bersama jasad pada Hari
Kiamat kelak untuk ditimbang dan dihisab segala amalannya sebelum menyeberangi
titian "sirat" yang terbentang di atas neraka. Maka beruntunglah
mereka yang selamat hingga ke seberang dan bertemu dan menekmati air kolam 'Haudh' Nabi Muhammad s.a.w.yang amat luas
itu sebelum masuk ke syurga.
ii. Jika sekiranya
Roh Hammalul Amanah yang berhadapan dengan Sakratul-maut itu adalah orang
kafir, munafik, ahli maksiat dan orang yang ingkar dimurkai dan tidak mendapat
pengampunan Allah keadaan yang sangat dahsyat akan berlaku. Pada ketika itu roh
tersebut didatangi oleh Malaikat Maut yang sangat dahsyat dan menggerunkan
rupanya berpakaian dengan pakaian daripada api neraka diiringi pula oleh
Malaikat Azab.
Dua orang Malaikat pencatat amal akan menghadirkan diri
mengkhabarkan berita buruk kerana dosa maksiat yang dilakukan di sepanjang
hayatnya dan diperlihatkan pula rakaman amalan dia yang dilakukan di sepanjang
hayat. Lebih dahsyat lagi dia diperlihatkan dan diberikan perkhabaran bahawa
tempat balasannya ialah neraka.
Malaikat Maut merentap rohnya keluar dengan kasar dan
menyerahkannya kepada Malaikat Azab. Malaikat Azab menerima roh itu dan
meletakkannya di atas tapak bara api neraka menjadikannya mendidih
kepanasan. Pada ketika itu Roh Hammalul
Amanah menjerit sekuat-kuat hatinya kerana kesakitan azab yang tidak terhingga.
Kesemuanya ini berlaku ketika si mati masih lagi berada di
dunia sama ada di hadapan keluarga atau orang-orang yang menziarahinya. Apabila
dimasukkan ke dalam kubur Roh Hammalul Amanah si mati akan berhadapan pula
dengan soalan-soalan Fitnah Kubur daripada dua orang malaikat yang sangat
dahsyat dan menggerunkan itu yang akan bertanyakan hal-hal mengenai Allah,
Rasul, dan keimanan seperti yang termaklum di dalam Hadis Rasulullah
s.a.w. Dia akan merasakan segala azab
pukulan daripada Malaikat Azab yang sangat dahsyat sekiranya gagal menjawab
atau memberikan jawapan yang salah.
Segala jeritan kesakitan yang ditanggungnya bermula pada saat
Sakaratul-maut lagi didengari oleh semua makhluk di bumi kecuali manusia dan
jin.
Berdasarkan keterangan-keterangan yang diberikan dalam
maksud Hadis-hadis Rasullullah s.a.w. ini jelas menunjukkan tidak ada jalan
langsung bagi setiap Roh Hammalul Amanah manusia kembali ke dunia untuk apa jua
tujuan sekali pun. Oleh sebab itu, disebutkan sakit Sakratul-maut itu ialah
'kiamat kecil' kerana apa yang berlaku pada saat itu kesemuanya di luar tabi'e
yang tidak dapat dijangkau akal manusia yang masih hidup di dunia untuk
memikirkannya sama sekali seperti juga yang disebut dalam peristiwa Hari Kiamat
besar yang akan menimpa seluruh alam sebagaimana yang dijelaskan dengan terang
dalam nas-nas al-Quran dan Hadis Rasulullah s.a.w.
[Lihat : Tarbiyatu Fikrit-Tifli Li-Fahmi Ulumiddin ]
Sekiranya seseorang itu beriktiqad dan mempercayai bahawa
roh orang mati itu boleh balik ke dunia maka terpaksalah dia menafikan
Hadis-hadis tersebut di atas dan menolak adanya balasan nikmat kebaikan dan
azab seksa yang dijanjikan Allah di dalam kubur Alam Barzakh. Maka dengan
sendiri rosaklah aqidah keimanannya.
Tidak ada sesiapa pun yang mengetahui nasib dan apa tah lagi
dapat menentukan balasan dan takdir Allah yang diterima oleh roh si mati
seseorang apabila berada di dalam kubur Alam Barzakh sama ada mendapat balasan
nikmat seperti berada di dalam taman syurga yang amat luas atau menerima azab
seksa seperti di dalam lubang neraka walaupun pada zahirnya dia beriman,
beragama Islam dan dikebumikan sebagai jenazah orang Islam atau didakwa dan
dipercayai bahawa si mati itu sebagai 'Wali Allah' dan gelaran-gelaran
kemuliaan lain yang seumpama dengannya.
Sekiranya dia termasuk sebagai golongan mukmin/mukminat yang
salih yang mendapat balasan nikmat berada di Alam Barzakh seperti taman syurga,
maka tidak berkeinginan langsung baginya untuk kembali ke dunia kerana
kenikmatan tidak terhingga yang tersedia di dalam kubur Alam Barzakh mengatasi
segala kenikmatan yang terdapat di dunia. Hadis Rasulullah s.a.w.
memperjelaskan hal ini seperti yang bermaksud :
“Kubur itu sama
adalah salah satu lubang api neraka atau salah satu taman syurga."
Sabdanya lagi yang bererti :
“Apabila mati
seseorang kamu, dia diperlihatkan tempat duduknya, pagi-petang, jika dia ahli
syurga maka syurgalah (baginya), jika ia ahli neraka maka nerakalah (baginya)
dan diperkatakan (kepadanya): Inilah tempat kedudukan engkau hingga engkau
dibangkitkan (dibawakan kepadanya) pada Hari Kiamat kelak.”
Sekiranya roh si mati yang terjumlah sebagai ahli neraka dan
menerima azab seksa seperti berada di dalam lubang neraka, tidak ada jalan atau
berpeluang langsung baginya kembali ke dunia untuk melakukan amalan salih
walaupun sangat berhajat berbuat demikian kerana takdir Allah telah menetapkan
segala keperluan dan hukuman di akhirat yang bermula daripada saat
Sakaratul-maut adalah berdasarkan amalan yang dilakukan ketika hidup di dunia.
Kubur Alam Barzakh adalah alam akhirat yang akan disusuli pula dengan Hari
Kiamat Dunia dan dibangkitkan semula semua manusia daripada kuburnya untuk
menghadapi Hari Pembalasan seperti yang dimaksudkan di dalam al-Quran dan
Hadis-hadis Rasulullah s.a.w.
Dalam hal ini dapatkah seseorang itu menentu atau
mengesahkan hal keadaan roh si mati seseorang sama ada dia menerima balasan
nikmat berada seperti di dalam taman syurga atau menerima azab seperti berada
di dalam lubang neraka? Sudah pastinya jauh sekali dia dapat mengetahuinya
kerana segala hal Alam Barzakh adalah semata-mata urusan Allah dan hanya Allah
sahaja Yang Maha Mengetahui mengenainya.
Mungkin akan timbul pertanyaan siapakah yang sebenarnya
kelihatan dan dianggap hadir apabila
'orang perantaraan' itu menyeru roh seseorang yang sudah mati atau membuat
upacara-upacara pemujaan sama ada untuk tujuan perubatan atau apa-apa tujuan
duniawi sekalipun. Dakwaan atau sangkaan
ini berdasarkan perubahan atau kesan fizikal seperti orang 'kerasukan'
yang dapat dilihat pada 'orang perantaraan' yang menyeru/ memanggilnya dan hal
keadaan orang yang dirawati atau upacara ritual yang dikendalikan.
Hakikat ini perlu difahami bahawa syaitan boleh menipu
manusia dengan berbagai-bagai cara kerana berdasarkan Hadis Rasullullah s.a.w.
syaitan boleh masuk ke dalam tubuh manusia melalui saluran darah, matanya pada
mata manusia, rohnya pada hati manusia dan dia menguasai seluruh tubuh manusia.
Syaitan juga boleh menyerupai wajah orang-orang salih dan mengaku dia itu orang
salih [ Wali Allah ] yang berkenaan atau wajah-wajah ibu bapa dan siapa juga
yang diseru [kecuali wajah sebenar Nabi Muhammad s.a.w.].Maka tertipulah
manusia oleh syaitan laknatullah.
[Lihat : Adakah Benar Imam Mahadi Akan Muncul?]
Di dalam al-Quran
Surah Al-Infithaar: 14-19 ada memperjelaskan hal keadaan azab seksa yang
ditanggung oleh ahli neraka seperti yang bermaksud:
" Dan sesungguhnya orang-orang yang derhaka benar-benar
berada dalam neraka.
Mereka masuk ke
dalamnya pada Hari Pembalasan. Dan
mereka sekali-kali tidak dapat keluar dari neraka itu.
Tahukah kamu apakah
Hari Pembalasan itu? Sekali lagi, tahukah kamu apakah Hari Pembalasan itu?
[Iaitu] hari [ketika]
seseorang tidak berdaya sedikitpun untuk menolong orang lain. Dan segala urusan
pada hari itu dalam kekuasaan Allah."
Setiap makhluk Allah itu mempunyai lima kelemahan iaitu
tidak memiliki bagi dirinya sendiri untuk:
i. Memberi Kemanfaatan
ii. Memberi Kemudaratan
iii. Memberi Kematian
iv. Memberi Kehidupan
v. Menolak daripada dibangkitkan hidup semula
kemudian daripada mati.
Maksud yang hampir sama juga boleh difahami di dalam
kandungan maksud do'a Al-Imam As-Syafiee RH :
اللهم اني لا أملك لنفسي نفعا ولا ضرا ولا
موتا ولا حياة ولا نشورا ولا أستطيع أن آخذ إلا ما أعطيتني ولا اتقي إلا ما وقيتني
اللهم فوفقني لما تحب وترضى من القول والعمل في عافية.
[ Maksudnya: Ya Allah!, bahawasanya aku tiada memiliki bagi
diriku kemanfaatan, tiada memiliki kemudaratan, tiada memiliki kematian, tiada
memiliki kehidupan, tiada memiliki hidup kemudian daripada mati, tiada aku
berupaya mengambil melainkan barang apa yang Engkau berikan kepada ku dan tiada
dapat aku memelihara melainkan barang apa yang telah Engkau pelihara akan aku.
Ya Allah!, Engkau berilah taufik kepada aku bagi barang apa yang Engkau kasihi
dan Engkau redhai daripada perbuatan dan amalan dalam 'afiat.]
Dalam Hadis Rasullullah s.a.w. ada memperjelaskan yang
antara lainnya bermaksud :
"...........Demi yang adalah diriku itu di bawah
kuasa-Nya iaitulah pada tiga [3] tempat seseorang itu tiada ingat melainkan
diri sendirinya sahaja iaitu apabila : diletakkan penimbangan dan ditimbang
segala amalan hingga melihat anak Adam itu adakah ringan timbangnya ataupun
berat , iaitu pada ketika surat amalan hingga dia melihat adakah dia menerima
dengan tangan kanannya ia mengambil suratan itu atau dengan tangan kirinya dan
iaitulah pada ketika meniti titian itu......"
Diriwayatkan juga bahawa akan didatangkan kepada anak Adam
pada Hari Kiamat hingga didirikan dua daun neraca penimbangan itu dan
diwakilkannya dengan seorang malaikat. Jika berat timbangannya maka menyeru
malaikat itu dengan suara yang didengari semua makhluk :
"Telah bahagia si polan kebahagian yang tidak celaka
kemudiannya selama-lamanya. Jika ringan timbangannya menyeru malaikat itu
dengan suara yang didengari oleh semua makhluk : Telah celaka si polan dengan kecelakaan yang
tidak ada bahagia kemudiannya selama-lamanya. Pada ketika ringan daun neraca
penimbangan pihak kebajikan datang berhadap Malaikat Az-Zabaniah dan di tangan
mereka ada pemukul-pemukul daripada besi, mereka berpakaian daripada api neraka
dan mereka mengambil akan manusia yang menjadi ahli neraka untuk menghumbankan
mereka ke dalam api neraka."
Demikian juga ada Hadis Rasulullah s.a.w. yang menyebutkan
bahawa dibentangkan titian di antara tengah-tengah api Neraka Jahanam.
Rasullullah s.a.w. adalah orang yang mula-mula melalui titian tersebut dan pada
ketika itu semua Nabi-nabi dan Rasul-rasul berdo'a yang berbunyi : Allahumma
Sallim Allahumma Sallim yang bermaksud :
Ya Allah selamatkanlah olehMu. Rasullullah sendiri akan hanya boleh
memberi syafaat pada umatnya sekiranya diizinkan Allah . Maksud Hadis tersebut
ialah :"Sabda Rasulullah SAW : Dibentangkan titian di antara tengah-tengah
api neraka Jahanam, maka adalah aku awal-awal orang yang melaluinya dengan
umatnya daripada Rasul-rasul. Dan tiada
berkata-kata pada hari itu melainkan Rasul-rasul. Perdo'aan Rasul-rasul pada hari itu :
Allahuma Salam, Allahuma Salam, [Ya Allah selamatkanlah olehmu Ya Allah, Selamatkanlah
olehmu]. Dalam Neraka Jahanam itu ada beberapa penyangkuk besi seperti duri
pokok Sa'dan, adakah engkau sekalian melihat duri pokok Sa'dan?
Kata mereka : Bahkan wahai Rasulullah. Sabdanya :
Bahawasanya seumpama duri Sa'dan selain daripada bahawasanya tiada mengetahui
kadar besarnya itu melainkan Allah Taala, menyambari manusia dengan
amalan-amalan mereka, maka ada yang binasa dengan amalannya dan ada yang susah dan terlambat kemudian ia
terlepas..........."
Dalam maksud Hadis yang lain ada menceritakan bahawa
Rasullullah s.a.w. itu sendiri diganggu oleh syiatan tetapi setelah membaca
ayat-ayat al-Quran syiatan tersebut masih tidak pergi. Pada ketika itu Malaikat
Jibrael AS ada berhampiran dengannya tetapi Rasullullah tidak meminta
pertolongan daripada Malaikat Jibrael yang sangat kuat itu. Apabila melihatkan
hal yang demikian itu Malaikat Jibrael AS mengajarkan Nabi Muhammad s.a.w.
dengan satu do'a seperti berikut:
أَعُوْذُ بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّاتِ الَّتِي
لَاْ يُجَاوِزُهَنَّ
بِرٌّ وَلَاْ فَاجِرٌ مِنْ شَرِّ مَا يَلِجُ
فِيْ الأَرْضِ وَمَا
يَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا يَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا يَعْرُجُ
فِيْهَا وَمِنْ فِتَنِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ
وَمِنْ طَوَارِقِ
اللَّيْلِ
وَالنَّهَارِ إِلاَّ طَارِقًا يَطْرُقُ بِخَيْرٍ يَا رَحْمَن
Maksudnya:
" Aku meminta
peliharakan [perlindungan] dengan segala kalimah yang sempurna yang tiada
melampaui oleh orang yang jahat daripada kejahatan barang apa yang masuk pada
bumi dan barang apa yang keluar daripadanya, dan barang apa yang turun daripada
langit dan barang apa yang naik kepadanya, dan daripada segala fitnah malam dan
siang, dan daripada segala yang datang malam dan siang melainkan yang datang
mendatangkan dengan kebajikan, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah".
Apabila ia [Rasulullah s.a.w. ] mengatakan [ berdo'a] yang
demikian itu maka padam sepotongan nyalaan api itu jatuh ke atas muka syiatan
tersebut. Nas ini menjelaskan bahawa seseorang makhluk itu hanya dikehendaki
memohon pertolongan daripada Allah sahaja dan bukan daripada sesama makhluk
kerana setiap makhluk itu mempunyai lima [5] kelemahan pada diri masing-masing
seperti yang disebut di atas.
Sesungguhnya Allah SWT itu mempunyai sifat Al-Karim seperti
yang yang terkandung di dalam Asma' Allah Al-Husna yang bererti :
"Yang Amat Berkemurahan yang tiada meluputkan orang
yang berwasilah (berbuat taat kepadaNya) dan tiada membiarkan dan tiada
meninggalkan orang yang berlindung meminta peliharaan kepadaNya".
Al-Wahab pula bererti
:
"Yang Amat Besar
pemberian dan penganugerahan Yang Amat Banyak memberi nikmat dan murah
penggunaannya. [atau ] Yang Maha Besar Taufik dan pemeliharaanNya dan Amat
Pengasih dengan tidak payah memohon dan tiada memutuskan pemberianNya kepada
hamba-hambaNya sama sekali ."
Mungkin terdapat dakwaan yang konon mengatakan bahawa si
polan itu sudah mati dan sudah ditanam di dalam kubur tetapi dia bangkit hidup
semula, keluar daripada kubur dan hidup seperti biasa. Andainya terbit dakwaan
seperti ini hendaklah ditanya kepadanya peri hal Sakaratrul-maut, Fitnah Kubur
dan juga Himpitan Kubur seperti yang dijelaskan di dalam maksud hadis :
" Dan daripada Annas ia berkata : Telah wafat Zainab
binti Rasulullah s.a.w. dan adalah ianya perempuan yang sentiasa mengidap sakit.
Maka mengikutinya Rasulullah s.a.w.dan mendukacitakan kami halnya. Maka
manakala sampai kami kepada kubur ia memasukinya dan berubah mukanya pucat.
Tatkala ia keluar berubah mukanya.
Maka kami berkata: Wahai Rasulullah, kami lihat daripada
engkau ada perkara, maka daripada kerana apakah itu? Maka ia bersabda: Aku
teringat himpitan anak perempuanku dan bersangatan azab kubur. Maka aku datang
dan khabarkan bahawa Allah telah meringankan daripadanya. Sesungguhnya
dihimpiti satu himpitan yang didengari suaranya barang yang ada di antara
masyriq dan maghrib."
Dalam Hadis yang lain yang mempunyai maksud yang hampir sama
:
"Aisyah RA
berkata bahawa Rasuluillah s.a.w. bersabda: Sesungguhnya setiap kubur memiliki
himpitan. Seandainya seseorang selamat daripadanya, pastilah Sa'ad bin Mu'adz
akan selamat...".
Hadis ini memberi penjelasan bahawa setiap mayat [badan
batin atau roh atau kedua-duanya mengikut kehendak Allah] yang dikebumikan di
dalam kubur menerima himpitan kubur mengikut kadar dan bahagian seseorang. Bagi
Zainab, anak perempuan Rasulullah s.a.w. dan juga orang-orang mukmin salih
himpitan ini adalah himpitan sayang seperti ibu memeluk dengan kasih mesra
terhadap anak kesayangannya. Sebaliknya bagi mayat dan roh orang-orang kafir
dan ahli maksiat yang dimurkai Allah akan mendapat himpitan azab yang amat
dahsyat dan sangat menyeksakan.
Dalam hal ini sekiranya orang yang mengaku/mendakwa sudah
mati, mayatnya dikuburkan dan hidup semula balik ke dunia seperti masnusia
biasa, hendaklah ditanya mengenai himpitan kubur ini. Demikian juga sekiranya
terjadi kes atau kepercayaan yang mendakwa roh orang yang sudah mati masuk ke
dalam badan seseorang dan mengaku roh orang alim terkenal, Wali Allah atau roh
sesiapa juga, hendaklah ditanya soalan-soalan yang sama dan perihal kesakitan ketika menghadapi Sakaratul-maut,
Fitnah Kubur dan Alam Barzakh dan tempat dia berada sama ada di taman yang
indah seperti taman syurga atau lubang neraka.
Sekiranya mereka tidak memberikan jawapan yang sama seperti
yang diperjelaskan di dalam Hadis-hadis Rasulullah s.a.w. tersebut maka
jelaslah dakwaan tersebut dusta/palsu belaka atau pun orang tersebut belum mati
tetapi hanya mengalami 'pengsan' sahaja. Sekiranya dia mengaku roh orang alim
atau orang-orang tertentu yang masuk di dalam badan 'orang perantaraan' atau
orang sakit yang dirawatinya nyatalah yang datang itu ialah makhluk jenis jin atau syiatan.
[Adalah sudah menjadi lumrah kehidupan manusia khususnya
mereka yang sudah sebati dengan kepercayaan dan amalan ini enggan merujuk dan
apa tah lagi bertaubat kepada Allah walaupun mereka gagal memberikan
jawapan-jawapan yang benar dan mengakui kebenaran ilmu yang berteraskan
al-Quran dan Hadis-hadis Rasulullah s.a.w.]
Berbagai-bagai alasan yang diberikan untuk mempertahankan
kepercayaan dan amalan salah mereka. Antara jawapan yang biasa diberikan ialah:
" "Itu semua hanya pandangan ulama-ulama syariat yang jahil ilmu
tareqat, hakikat dan makrifat.Tok Guru dan Syeikh tareqat si polan adalah ulama
terkenal yang mempunyai ribuan murid dan pengikut setia sejak sekian lamanya,
semua orang alim 'berguru' ' berubat' dan merujuk kepadanya", dia adalah
'Wali Allah' yang 'mursyid' dan 'kasyaf' dan bermacam-macam alasan lagi.
Maka tidak menghairankan sekiranya kepercayaan dan amalan
sesat di sebalik 'roh orang mati ' ini
berpanjangan hingga ke satu masa yang sukar untuk ditentukan atau apabila
manusia sudah tidak memerlukan lagi khidmat kebatinan daripada golongan mistik
dan kebatinan ini.
Penjelasan yang dipaparkan ini dengan jelas menafi dan menolak
sama sekali hujjah, kepercayaan atau dakwaan yang mengatakan "roh orang
yang sudah mati itu boleh balik ke dunia" untuk melakukan apa juga tujuan
duniawi sekalipun dan orang yang hidup boleh menyeru meminta pertolongan
daripada roh orang yang sudah mati.
Adapun membaca do'a yang disusun dan dijadikan amalan para
mukmin salihin, ulama'-ulama' mujtahid
termasyhur, para sahabat Rasullah s.a.w. serta Nabi-nabi adalah sangat digalak
dan dituntut olen syarak kerana do'a-do'a tersebut tersusun dengan bahasa yang
begitu indah mengandungi keluasan ilmu pengetahuan yang mudah dibarkati,
dirahmati dan dimakbulkan Allah. Kalimah-kalimah yang terkandung di dalam
"do'a-do'a" tersebut juga tidak mengandungi sebarang kalimah yang
bermaksud 'meminta tolong' kepada makhluk dan tidak mempunyai lima [5]
kelemahan seperti yang dijelaskan di atas.
Berubat menggunakan khidmat kepakaran doktor perubatan
melalui kaedah dan proses penyelidikan perubatan saintifik terhadap bahan-bahan
daripada kekayaan sumber alam adalah sangat digalakkan dan dituntut oleh hukum
syarak kerana ilmu perubatan ini mengandungi rahsia menggunakan khasiat-khasiat
tabi'e kekayaan sumber alam yang Allah jadikan untuk kemanfaatan hidup manusia
di dunia. Ilmu perubatan saintifik juga tidak mengiktiqadkan bahawa roh orang
yang sudah mati boleh balik ke dunia untuk melakukan kerja-kerja duniawi dan
tidak mengaitkannya sama sekali dengan hal roh orang yang sudah mati yang
berada di Alam Barzakh.
Huraian mengenai permasalahan ini telah dilakukan oleh ramai
golongan ulama' yang hak sejak sekian lamanya lagi. Mereka yang mempercayai dan
mengamalkan perbuatan "bertawassul" kepada roh orang yang sudah mati
adalah perbuatan bida'ah sesat dan melarang umat Islam melakukannya. Namun bagi
golongan yang sudah sebati dengan kepercayaan dan amalan tradisi
"bertawassul" kepada roh "Wali Allah" yang sudah sekian
lama meninggal dunia ini adalah amat sukar untuk bertaubat dan membuangnya.
Mereka amat takut dan mempercayai akan ' ditimpa malapetaka atau tulah guru '
sekiranya kepercayaan ini dibuang dan amalan ini tidak dilaksanakan.
Ada di antara mereka beranggapan bahawa apa yang
diperkatakan oleh golongan ulama' tersebut adalah pendapat golongan ulama
syari'at sahaja yang tidak memahami dan mengamalkan perjalanan 'ilmu hakikat'
dan tareqat ahli-ahli sufi dari golongan 'Wal-wali Allah' yang sudah mencapai
ke tahap makam tertinggi 'ahli makrifat'. Lebih-lebih lagi apabila terdapat
juga sesetengah golongan ulama' yang bercanggah pendapat mengenai permasalahan
ini di samping tidak terdapat penyelesaian atau fatwa muktamad mengenainya
daripada pihak berkuasa agama Islam.
Maka mungkin akan berterusan dan berpanjanganlah
permasalahan di sebalik kepercayaan "Roh Orang Mati Boleh Balik ke
Dunia" ini diperturunkan dari satu ke satu genarasi ke satu generasi
seterusnya sehingga menjadi salah satu amalan biasa sahaja yang tidak lagi
dianggap satu kesalahan besar atau bida'ah sesat yang ketara kerana sudah
menjadi amalan biasa sebahagian besar umat Islam negara ini. Sebaliknya mungkin
akan difatwakan pula bahawa sesiapa yang tidak mengamalkan dan menentang
kepercayaan ini dijatuhkan hukuman 'sesat' dan terkeluar daripada agama Islam!
Wallahu'alam.
[Lihat : Tipu Daya Syiatan Iblis [Bhg 1 dan Bhg 2 ]
سبحان الله.......سبحان الله......سبحان الله.
BalasPadam