Ilmu tasauf pada peringkat bimbingan ini mempunyai beberapa
nama lain antaranya: ilmu tariqat, ilmu hakikat, ilmu ihsan, ilmu
makrifat dan sebagainya.
Berkata Imam al-Ghazali: “Ilmu tasauf adalah fardu ain
kerana tidak sunyi seseorang itu daripada aib atau penyakit batinnya
melainkan para Nabi”.
Kata Syeikh Abu Hasan asy-Syazili: “Barangsiapa tiada masuk
di dalam ilmu ini, yakni ilmu tasauf dan tiada mahir dengan
selok-beloknya nescaya dia ditakuti mati atas beberapa dosa yang besar
padahal ia tiada mengetahui akan yang demikian itu”.
Kata Syeikh Ibnu Abbad dalam syarah Hikam: “Dan ilmu tasauf
inilah segala ilmu yang seharusnya bagi manusia dikaramkan sepanjang
umur di dalamnya sehingga umur yang lanjut untuk menuntutnya, dan jangan
merasa cukup daripada ilmu ini walau banyak sekalipun yang dimilikinya
apakan lagi kalau hanya dengan sedikit”
Adapun kadar fardu ain pada ilmu batin itu yakni ilmu
tasauf ialah dia mengetahui suasana hati yang sejahtera daripada segala
amal zahir yang fasad(rosak), dan sejahtera hatinya daripada yang
membatalkan pahalanya, seperti seseorang apabila solat dia berserta
riya’ atau ujub atau sum'ah dan sebagainya yang boleh menghapuskan
pahala solatnya itu.
Wajib hukumnya mencari al-waris al-Muhammadi (guru Mursyid)
untuk mempelajari adab dan mengenali aib-aib yang tersembunyi dan
penyakit-penyakit hati. Akan tetapi mungkin ada yang bertanya bagaimana
untuk mencari dan mengenal guru yang mursyid.Apakah syarat-syarat dan
sifat-sifat guru mursyid?
Ketika seseorang berhajat kepada mursyid seperti perasaan
seorang pesakit berhajat kepada doktor, maka dia perlu menguatkan
azamnya dan membetulkan niat dan bertawajjuh kepada Allah Taala dengan
hati yang penuh kerendahan. Lalu menyeruNya di tengah malam dan berdoa
dalam sujudnya dan selepas solat dengan doa begini:
اللهم دلني على من يدلني عليك واوصلني الى من يوصلني اليك.
(Allahumma dullani 'ala man yadulluni 'alaik wa au-silni ila man yuusiluni ilaik)
Maksud: “Ya Allah, tunjukilah daku kepada orang yang akan
menunjukkan daku kepadaMu dan sampaikanlah aku kepada orang yang
menyampaikan daku kepadaMu”.
Doa di atas juga boleh dibaca pada bila-bila masa terutama
setelah solat fardhu. Setelah itu dia mesti mencari Mursyid di negerinya
dan jangan terpedaya dengan dakwaan sesetengah orang bahawa guru
Mursyid Murabbi sudah tiada di zaman ini.Sekiranya tidak ditemui Mursyid
di bandarnya maka dia mesti mencari di bandar-bandar yang lain.
Bukankah kita lihat seorang penderita penyakit zahir
sanggup bermusafir ke negara yang jauh untuk berubat mencari doktor
pakar.Maka mengubati hati dan ruh adalah lebih penting dan memerlukan
kepada doktor-doktor yang lebih mahir daripada doktor-doktor badan.
Bagi mursyid perlu ada 4 syarat untuk memandu manusia:
1) Mestilah alim dengan hukum-hukum fardhu ain.
2) Mestilah seorang yang Arif BILLAH.
3) Mahir dengan cara-cara tazkiah nafsu dan wasilah tarbiah.
4) Diizinkan untuk membimbing dan mengijazahkepada orang lain daripada syeikhnya.
1) Mestilah alim dengan hukum-hukum fardhu ain.
2) Mestilah seorang yang Arif BILLAH.
3) Mahir dengan cara-cara tazkiah nafsu dan wasilah tarbiah.
4) Diizinkan untuk membimbing dan mengijazahkepada orang lain daripada syeikhnya.
Ulama mengatakan bahawa seseorang yang benar-benar jujur
dalam pencariannya mendapatkan guru mursyid, maka Allah akan
pertemukannya dan kadangkala berkat kejujurannya, Allah menghantar
sehingga mursyid datang mengetuk pintu rumahnya.
Sementara masih belum berjumpa dengan guru Mursyid, ulama
tarbiah menasihati untuk memperbanyakkan bacaan selawat keatas
Rasulullah SAW, insyallah dengan cahaya dan berkat selawat itu
Rasulullah sendiri yang menjadi mursyid dan murobbi kita.
Syikh laduni
Tiada ulasan:
Catat Ulasan