Selasa, 28 Mei 2013

Soalan Syeikh ‘Arifi Kepada Seorang Kristian- By Abu Nafis

sYEIKH aRIFI
Seorang penganut Kristian menghubungi Syeikh ‘Arifi dalam satu siaran langsung tv.

Penganut Kristian : Assalamu’alaikum Syeikh

Syeikh : Waa’laikumussalam warahmatullahi wabaratuh

Penganut Kristian : Saya inginkan jawapan yang ilmiah dari anda berkenaan mandi janabah

Syeikh : Anda ingin jawapan ilmiah (dari sudut sains)?

Penganut Kristian : Yee..dari segi sains atau kesihatan

Syeikh : Soalan yang bagus..Setelah manusia melakukan persetubuhan atau yang seumpamanya,akan keluar dari tubuh sesuatu seperti zat..Zat ini akan menutup liang kecil yang ada ditubuh manusia..Bila orang yang berjunub mandi zat-zat ini akan hilang dan  tubuh akan kembali aktif..Sebab tu di dalam sunah mandi junub hendaklah digosok tubuh dengan tangan sehinggalah air rata keseluruh tubuh..

Penganut Kristian : Yee

Syeikh : Itulah jawapannya..Anda boleh lihat orang yang dalam janabah yang masih belum mandi ada bau yang tidak sedap keluar dari badannya

Penganut Kristian : Yee..ini dalam keadaan tidak mandi?

Syeikh : Dalam keadaan tidak mandi…yee

Penganut Kristian : Dari sudut agama,apakah salah jika tidak mandi?

Syeikh : Yee..kerana dia dalam keadaan tidak suci dan solatnya tidak sah..Nabi bersabda ada tiga golongan yang Malaikat tidak akan mendekatinya, disebutkan salah satunya ialah orang berjunub sehinggalah dia mandi..Oleh itu wajib mandi khususnya bila masuk waktu solat..Tidak dapat tidak dia mesti mandi untuk solat

Penganut Kristian : Yee2..semoga ALLAH membalasmu dengan kebaikan wahai Syeikh.

Syeikh : George, nama anda agak pelik
Penganut Kristian : Saya adalah penganut kristian

Syeikh : Anda bukan muslim?

Penganut Kristian : Bukan..bukan.

Syeikh : Baik,George apa pendapat anda tentang Islam?

Penganut Kristian : Saya selalu mengikuti program anda (di tv)..Saya ada beberapa soalan nak tanya secara peribadi.

Syeikh : Baik, apakah anda boleh tanyakan soalan itu sekarang untuk dikongsikan bersama dengan para penonton agak boleh diambil faedahnya..tapi kalau soalan anda terlalu peribadi saya akan menghubungi anda setelah selesai program ini..

Penganut Kristian : Anda akan hubungi saya?

Syeikh : Yee.saya akan menghubungi anda tapi sekarang ini saya ada soalan untuk anda wahai George.

Penganut Kristian : Yee

Syeikh : Penganut kristian mengatakan bahawa Isa (Jesus) adalah anak ALLAH..tak begitu?
Penganut Kristian : Yee

Syeikh : Maknanya ALLAH suka untuk ada anak dan dia ada anak namanya Isa (Jesus)..betul?

Penganut Kristian : Yee

Syeikh : Baik. Jika ALLAH suka untuk memiliki anak kenapa ALLAH  hanya ada satu anak? kenapa tidak 10 atau 20 orang anak? Soalan saya lagi, jika ALLAH ada anak yang namanya Isa, kenapa Isa tidak memiliki anak juga? betul?

Penganut Kristian : Saya tidak ada jawapannya.

Syeikh : Begitulah juga George, jika ALLAH ada anak, ini bermakna ALLAH mempunyai ibu ayah, datuk dan nenek,betul? Jika begitu mengapa ALLAH menyembunyikannya dari kita? kenapa tidak munculkan kepada kita agar kita dapat sama-sama menyembahnya?

Penganut Kristian :Ya Syeikh perbahasan ini agak berat bagi saya.

Syeikh pun ketawa : ))

Syeikh : Baiklah,saya akan tanya soalan yang lebih mudah (syeikh senyum)..Adakah anda pernah dengar dari dahulu sehingga sekarang adanya seorang Paderi memeluk agama Islam?

Penganut Kristian : Yee2 pernah

Syeikh : Mereka ada website?

Penganut Kristian : Yee

Syeikh : Mereka juga mempunyai program siaran tv,betul?

Penganut Kristian:yee

Syeikh: Tapi adakah anda pernah mendengar dari dulu sampai sekarang ada dikalangan ulama-ulama islam yang tukar agama islam kepada kristian(murtad)?

Penganut Kristian : Tidak

Syeikh : Kenapa?

Penganut Kristian : Terus terang saya katakan syeikh saya mahu berbicara dengan anda secara peribadi

Syeikh : Baik,Saya nak tanya anda soalan terakhir selepas itu anda boleh tinggalkan no.telefon anda kepada kru,saya akan menghubungi anda nanti..

Penganut Kristian : Yee

Syeikh : Soalan terakhir..orang–orang Kristian akan beribadat sekali sahaja dalam seminggu..hari Ahad..

Penganut Kristian : Yee

Syeikh : Berapa ramai yang datang ke gereja?

Penganut Kristian : Ramai sekali.

Syeikh : Baik,mungkin ramai di negara-negara Arab tetapi di Eropah terlalu sedikit yang datang ke gereja..Adapun masjid orang Islam anda boleh lihat lima kali sehari kehadirannya ramai.

Penganut Kristian : Yee

Syeikh : Kenapa? Apa yang menggerakkan kami pergi ke masjid sedangkan orang-orang Kristian bilangan gerejanya banyak tetapi tidak mahu beribadat di gereja? Soalan ini adalah realiti wahai George, saya mengharapkan orang-kristian memikirkannya..Demi ALLAH jika Isa ‘alaihissalam ada bersama kita hari i ni, dia tidak akan redho untuk disembah dan dia tidak akan redho anda mengatakan yang dia adalah anak ALLAH, dan dia akan kata yang dia adalah hamba ALLAH dan Rasul ALLAH sebagai manusia seperti kita…Anda boleh tinggalkan no.telefon anda kepada kru, percayalah saya sangat gembira untuk menghubungi anda.

Penganut Kristian :Terima kasih Syeikh.

Syeikh : Sama-sama.

Penganut Kristian : Ulama Islam mesti bertemu dengan orang-orang kristian untuk membahas semua perbezaan pendapat.

Syeikh : Betul..betul tuu..
Saya ada kawan penganut kristian dan selalu berhubung..Sebahagian mereka telah kembali kepada akidah Isa,akidah yang tidak menyekutukan ALLAH dengan sesuatupun..
Saya akan segera hubungi anda selepas program ini..insya ALLAH.

Penganut Kristian :Terima kasih syeikh

Syeikh : Semoga ALLAH membimbingmu ke jalan yang lurus..

Semoga ALLAH membuka pintu hidayah buat penganut kristian tersebut..Semoga ALLAH tidak matikannya melainkan dia mati dalam keadaan tidak menyekutukan ALLAH dengan sesuatu pun..

Aamiiin..

http://mindakini.com/soalan-syeikh-arifi-kepada-seorang-kristian/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan