Rabu, 27 September 2023

BENTUK TUBUH RASULULLAH صلى الله عليه وسلم

 Syamail Muhammadiyah

Dalam satu riwayat, Jabir ibn Abdullah r.a. menceritakan bahawa Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda:

"Telah diperlihatkan kepada saya para nabi. Adapun Nabi Musa a.s. bagaikan seorang lelaki dari suku Syanu'ah*. Saya lihat pula Nabi Isa ibn Maryam a.s. ternyata orang yang pernah saya lihat dan mirip dengannya ialah 'Urwah ibn Mas'ud. Saya juga melihat Nabi Ibrahim a.s., ternyata orang yang mirip dengannya adalah sahabat kalian ini (Nabi صلى الله عليه وسلم sendiri). Saya lihat pula Jibril a.s., ternyata orang yang pernah saya lihat dan mirip dengannya ialah Dihyah."

*Satu qabilah di Yaman

اََللَّهُمَّ صَلِّ َعلى سيدنا مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آِل سيدنا مُحَمَّدٍ

~ Dipetik dari kitab Syamail Nabi صلى الله عليه وسلم, Sofa Production Sdn Bhd, Cetakan Kelima / Disember 2014

 #Kesempurnaan Rasulullah صلى الله عليه وسلم

Tiada ulasan:

Catat Ulasan