Sabtu, 12 September 2015

Imam Ahmad Bin Hambal Dibelasah Dan Dipenjarakan


Imam Ahmad bin Muhammad bin Hambal. Beliau adalah Imam yang keempat dari fuqahak Islam. 
Beliau memiliki sifat-sifat yang luhur dan tinggi. Ahmad bin Hambal dilahirkan di Baghdad 
pada bulan Rabiul Awal tahun 164H. Beliau termasyhur dengan nama datuknya Hambal, kerana 
datuknya lebih masyhur dari ayahnya. 

Ibnu Hambal hidup dalam keadaan miskin, kerana ayahnya hanya meninggalkan sebuah rumah 
kecil dan tanah yang sempit. Beliau terpaksa melakukan berbagai pekerjaan. Beliau pernah 
bekerja di tempat tukang jahit, mengambil upah menulis, menenun kain dan kadangkala 
mengambil upah mengangkat barang-barang orang. Beliau lebih mementingkan makanan 
yang halal lagi baik dan beliau tidak senang menerima hadiah-hadiah. 

Ketika ia masih berumur 14 tahun, Ahmad bin Hambal telah belajar mengarang dan menghafal
Al-Quran. Beliau bekerja keras dalam menuntut ilmu pengetahuan. Sebagai seorang ulama 
yang sangat banyak ilmunya, Ibnu Hambal pun seorang yang teguh imannya, berani berbuat 
di atas kebenaran. Dia tidak takut bahaya apa pun terhadap dirinya di dalam menegakkan 
kebenaran itu. Kerana Allah memang telah menentukan bahawa setiap orang yang beriman 
itu pasti akan diuji keimanannya. Termasuk juga para nabi dan rasul yang tidak pernah 
lepas dari berbagai ujian dan cubaan. 

Ujian dan cubaan berupa fitnah, kemiskinan, seksaan dan lain-lainnya itu selalu akan 
mendampingi orang-orang yang beriman apalagi orang yang menegakkan kebenaran. 
Demikian juga halnya dengan Imam Hambali, terlalu banyak bahaya yang dihadapinya 
dalam berjuang menegakkan kebenaran agama. Ujian itu datangnya bermacam-macam 
kadangkala dari musuh kita dan dapat juga timbul dari kawan-kawan yang merasa iri 
dengan kebolehan seseorang. 

Imam Hambali berada di zaman kekuasaan kaum Muktazilah yang berpendapat bahawa 
Quran itu adalah makhluk. Pendirian ini begitu kuatnya di kalangan pemerintah, sehingga 
barangsiapa yang bertentangan pendirian dengan pihak pemerintah tentu akan mendapat s
eksaan. Sebelum Al-Makmun ini, yakni di zaman sultan Harun Al-Rasyid, ada seorang 
ulama bernama Basyar Al-Marisy berpendapat bahawa Quran itu adalah makhluk. 
Baginda Harun Al-Rasyid tidak mahu menerima pendapat tersebut. Bahkan terhadap 
orang yang berpendapat demikian akan diberi hukuman. Kerana ancaman itu akhirnya 
Basyar melarikan diri dari Baghdad. 

Sultan Harun Al-Rasyid pernah berkata: “Kalau umurku panjang dan masih dapat berjumpa 
dengan Basyar nescaya akan kubunuh dia dengan cara yang belum pernah aku lakukan 
terhadap yang lain?” Selama 20 tahun lamanya Syekh Basyar menyembunyikan diri dari 
kekuasaan Sultan. 

Tetapi setelah Sultan Harun Al-Rasyid meninggal dunia, kemudian diganti dengan 
puteranya Al-Amin barulah Syekh Basyar keluar dari persembunyiannya. Kembali ia 
mengeluarkan pendapatnya itu, bahawa Quran itu adalah makhluk. Al-Amin juga 
ependirian dengan ayahnya tidak setuju dengan pendapat tersebut. Ia mengancam 
berat terhadap orang yang mengatakan Quran itu makhluk. 

Kemudian kepala negara pindah lagi ke tangan saudara Al-Amin iaitu Al-Makmun. 
Di zaman pemerintahan Al-Makmun inilah pendapat tentang Quran itu makhluk mula 
diterima. Al-Makmun sendiri telah terpengaruh dan ikut berpendapat demikian. Pada 
suatu kali oleh Al-Makmun diadakan pertemuan para ulama besar, untuk membincangkan 
hal itu, tetapi para ulama tetap berpendapat bahawa Al-Quran itu adalah makhluk.
 Al-Makmun mengharapkan supaya pendapat itu diterima orang ramai. 

Pada masa itu satu-satunya ulama yang keras berpendirian bahawa “Al-Quran itu 
bukan makhluk?” Hanyalah Imam Hambali. Secara terus terang ia berkata di hadapan 
Sultan:“Bahawa Al-Quran bukanlah makhluk yang dijadikan Allah, tetapi ia adalah 
Kalamullah.” 

Imam Hambali satu-satunya ulama ketika itu yang berani membantah, sedangkan yang 
lainnya diam seribu bahasa. Kemudian ia ditangkap dan dihadapkan ke hadapan baginda. 
Ia dipanggil bersama tiga orang ulama yang lainnya, iaitu Imam Hassan bin Muhammad Sajah, 
Imam Muhammad bin Nuh dan Imam Ubaidah bin Umar. Kedua ulama di antara mereka sama 
menjawab dan membenarkan pendapat baginda sementara Imam Hambali dan Imam 
Muhammad bin Nuh dengan tegas menjawab bahawa Quran itu bukanlah makhluk. 
Keduanya lalu dimasukkan ke dalam penjara. Setelah beberapa hari dalam penjara 
datang surat dari Tharsus yang meminta supaya keduanya dibawa ke sana dengan dirantai. 

Kedua ulama tersebut betul-betul dirantai kedua kaki dan tangannya dan ditunjukkan 
di hadapan orang ramai. Kemudian dibawa ke Tharsus, sesampainya di sana keduanya 
dimasukkan ke dalam penjara. Kerajaan mempunyai seorang ulama besar bernama 
Ahmad bin Abi Daud, yang pandai berbicara namun lemah dalam pendirian. 

Terhadap Imam Hambali mereka minta supaya dihukum dengan hukuman yang seberat-
beratnya. Baginda raja menerima usulan tersebut. Lalu Imam Hambali dihadapkan depan 
raja dan ditanyakan tentang pendiriannya. Namun ia tetap menyampaikan pendiriannya 
bahawa Al-Quran itu ialah Kalamullah bukan makhluk. Dan ia menegaskan lagi bahawa ia 
tidak akan berubah dari pendiriannya itu. 

Akhirnya terjadilah persidangan yang dipimpin oleh baginda sendiri. Kemudian baginda 
memanggil Imam Hambali dan berkata: “Atas nama saya sebagai kerabat Nabi Muhammad SAW 
saya akan memukul engkau beberapa kali, sampai engkau membenarkan apa yang telah saya 
benarkan, atau mengatakan seperti yang saya kata?” Kerana Imam Hambali masih tetap 
dengan pendiriannya, maka baginda memerintahkan kepada perajuritnya untuk memukul 
Imam Hambali. 

Ketika cambuk yang pertama singgah di punggung beliau, beliau mengucapkan “Bismillah.
” Ketika cambuk yang kedua, beliau mengucapkan “La haula walaa quwwata illaa billah” 
(tiada daya dan kekuatan apa pun kecuali izin Allah). Ketika cambuk yang ketiga kalinya 
beliau mengucapkan “Al-Quran kalaamullahi ghairu makhluk” (Al-Quran adalah kalam 
Allah bukan makhluk). Dan ketika pada pukulan yang keempat, beliau membaca surah 
At-Taubah ayat 51. 

“Katakanlah: Sekali-kali tidak akan menimpa kami melainkan apa yang ditetapkan oleh 
Allah bagi kami.”

Sehingga seluruh badan beliau mengalir darah merah

Akhirnya beliau dimasukkan ke dalam penjara kembali. Pada suatu hari ketika Imam 
Hambali dibawa ke Kota Anbar dengan tangan yang terbelenggu, seorang yang alim 
bernama Abu Ja’far Al-Anbari menghampiri beliau. Imam Hambali bertanya kepadanya: 
“Hai Abu Ja’far apakah engkau susah melihat keadaanku?” “Tidak wahai Imam, engkau 
adalah pemuka umat, kerana umat manusia ada di belakangmu. Demi Allah, bila engkau 
mahu menjawab bahawa Quran itu makhluk, pastilah umat akan mengikutimu, dan bila 
engkau tidak mahu menjawab, maka umat juga tidak mahu menjawab seperti apa yang
 ingin engkau jawab. Bila engkau tidak mati dibunuh orang, pasti engkau juga akan mati 
dengan cara yang lain. Maka janganlah engkau mahu menuruti kehendak mereka.” 

Mendengar kata-kata Ja’far itu beliau mencucurkan air mata dan berkata: “Masya-Allah!, 
Masya-Allah!, Masya-Allah!. Kemudian beliau pun dikunjungi oleh bekas penjahat bernama 
Abdul Haitsam Al-Ayyar dan berkata kepada beliau: “Wahai Imam, saya ini seorang pencuri 
yang didera dengan beribu-ribu cambukan, namun saya tidak mahu mengakui perbuatan saya, 
pada hal saya menyedari bahawa saya salah. Maka janganlah Imam gelisah dalam menerima 
dera, sebab engkau dalam kebenaran.” 

Ketika Khalifah Al-Makmun meninggal dunia pada tahun 218H (833 M) setelah memerintah 
20 tahun lamanya, yang mengganti beliau ialah saudaranya yang bernama Ishaq Muhammad 
bin Harun Al-Rasyid yang bergelar dengan Al-Muktashimbillah. Sebelum Khalifah Al-Makmun 
meninggal dunia beliau telah berpesan kepada bakal penggantinya itu bahawa faham 
Al-Quran itu makhluk harus dipertahankan.” 

Kebijaksanaan kerajaan yang menyeksa para ulama yang tidak sependirian dengan faham 
kerajaan itu atas dasar hasutan seorang ulama kerajaan yang bernama Qadhi Qudhoti 
Ahmad bin Abi Daud (Daud). Ulama inilah yang memberikan usulan kepada Al-makmun 
bahawa jika Imam Ahmad bin Hambal tetap tidak mahu mengikuti bahawa Al-Quran itu 
makhluk hendaklah dihukum dengan hukuman yang berat. 

Setelah kerajaan dipegang oleh Al-Muktasim ulama Ahmad bin Daud masih tetap menjadi 
qadi kerajaan. Pada suatu hari Qadi kerajaan ini cuba mengadili Imam Hambali dengan 
melakukan perdebatan akhirnya Ahmad bin Daud kalah kerana tidak dapat mengemukakan 
alasan yang lebih kuat. Walaupun demikian Imam Hambali tetap dimasukkan kembali ke 
dalam penjara. 

Pada bulan Ramadhan pengadilan terhadap Imam Hambali diadakan lagi. Khalifah 
Al-Muktashim bertanya: “Al-Quran itu adalah baru, bagaimana pendapat anda.” 
“Tidak!, Al-Quran adalah kalam Allah, saya tidak sejauh itu membahasnya kerana 
di dalam Al-Quran dan hadith tidak disuruh membahas soal tersebut.” Jawab beliau. 

Beliau dicambuk sampai berdarah, pada hal ketika itu bulan puasa. Baginda berkata: 
“Kalau kamu merasa sakit dengan pukulan ini, maka ikutilah saya, dan akuilah bahawa 
Al-Quran itu makhluk, supaya kamu selamat.” 

Penderaan pun terus berlangsung, sehingga beliau terasa bahawa tali seluar yang menutup 
auratnya putus dan hampir turun ke bawah. Beliau pun mengangkatkan mukanya ke atas 
sambil berdoa: “Ya Allah!, atas namaMu yang menguasai Arsy, bahawa jika Engkau 
mengetahui bahawa saya adalah benar, maka janganlah Engkau jatuhkan penutup 
aurat ku.” Ketika itu pula seluar beliau yang akan jatuh itu naik ke atas kembali sehingga 
aurat beliau tidak jadi terlihat oleh orang ramai. 

Penyeksaan terhadap beliau itu baru berakhir setelah selesai maghrib. Para hakim dan 
orang- orang hadir kemudian berbuka puasa di hadapan beliau. Sementara beliau dibiarkan 
saja tidak diberi sesuatu makanan untuk berbuka. Demikianlah seterusnya, pada hari yang 
kedua pun beliau masih tetap didera sampai seluruh badannya mencucurkan darah. Pada 
hari ketiga beliau masih tetap didera sehingga pengsan. 

Setelah Al-Muktashim meninggal dunia ia diganti dengan puteranya Al-Watsiq. Pada masa 
ini banyak penganiayaan dilakukan terhadap para ulama. Khalifah Al-Watsiq inilah yang 
memancung leher ulama terkenal yakni Ahmad bin Naser Al-Khuza’i. Kepala Ahmad bin 
Naser digantung dan diletak tulisan yang berbunyi: “Inilah kepala Ahmad bin Naser yang
 tidak mahu mengakui bahawa Al-Quran itu makhluk, maka Tuhan memasukkan Ahmad 
bin Naser ke dalam neraka, kepala ini menjadi peringatan bagi mereka yang memalingkan 
dirinya dari kiblat.” Demikianlah tulisan yang diletakkan dekat leher Ahmad bin Naser. 

Kemudian Khalifah Al-Watsiq meninggal dunia dan digantikan dengan saudara beliau 
yang bernama, Al-Mutawakkil. Pada masa inilah dicabut tentang faham muktazilah dan 
diadakan pembebasan terhadap semua ulama yang ditahan, termasuk Imam Ahmad bin 

hambal. Sementara itu Imam Hambali setelah dibebaskan beliau diberi hadiah sebanyak 
l0,000 dirham, namun hadiah tersebut beliau tolak. Kerana dipaksa untuk menerimanya, 
akhirnya beliau terima dan dibahagi-bahagikan kepada fakir miskin. 


Pada hari Jumaat tanggal 12 Rabiul Awal tahun 241 H/855 M beliau meninggal dunia yang 
fana ini dengan tenang dalam usia 77 tahun. Setelah mendengar wafatnya beliau, seluruh 
Kota Baghdad menjadi gempar jenazah beliau disembahyangkan lebih dari 130,000 orang 
muslimin. Demikian berakhirnya riwayat seorang penegak kebenaran dan meninggikan 
ilmu pengetahuan, setelah melalui berbagai seksaan dan penganiayaan. Semoga mereka
 yang berjuang pada jalan Allah menjadi kekasih Allah, yang selalu mendapat keberkahannya 
dan keredhaanNya. 

Banyak lagi mereka yang berjuang pada jalan Allah akhirnya menerima ujian dan cubaan 
dengan berbagai penganiayaan dan seksaan. 

Firman Allah ertinya: 
“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan. “Kami telah 
beriman, sedang mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang 
yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang- orang yang benar dan 
sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.”
(Al-Ankabut: 2-3)
http://roslibz.blogspot.my/2014/02/imam-ahmad-bin-hambal-dibelasah-dan.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan