Sabtu, 12 September 2015

Riwayat Hidup Imam Syafie

Riwayat Hidup Imam Syafie Rahimahumullah



Nama dan Nasab

Beliau bernama Muhammad dengan kuniyah (gelaran) Abu Abdillah. Nasab beliau secara lengkap 
adalah Muhammad bin Idris bin al-‘Abbas bin ‘Utsman bin Syafi‘ bin as-Saib bin ‘Ubayd bin ‘Abdu 
Zayd bin Hasyim bin al-Muththalib bin ‘Abdu Manaf bin Qushay. Nasab beliau bertemu dengan 
nasab Rasulullah pada diri ‘Abdu Manaf bin Qushay. Dengan begitu, beliau masih termasuk sanak 
kandung Rasulullah karena masih  terhitung keturunan paman-jauh beliau , yaitu Hasyim bin 
al-Muththalib.

Bapak beliau, Idris, berasal dari daerah Tibalah (Sebuah daerah di wilayah Tihamah di jalan 
menuju ke Yaman).  Dia seorang yang tidak berpunya. Awalnya dia tinggal di Madinah lalu 
berpindah dan menetap di ‘Asqalan (Kota tepi pantai di wilayah Palestina) dan akhirnya 
meninggal dalam keadaan masih muda di sana. Syafi‘, kakek dari kakek beliau, -yang namanya
menjadi sumber penisbatan beliau (Syafi‘i)- menurut sebahagian  ulama adalah seorang sahabat
shigar (junior) Nabi. As-Saib, bapak Syafi‘, sendiri termasuk sahabat kibar  (senior) yang 
memiliki kemiripan fisik dengan Rasulullah saw. Dia termasuk dalam barisan tokoh musyrikin 
Quraysy dalam Perang Badar. Ketika itu dia tertawan lalu menebus sendiri dirinya dan 
menyatakan masuk Islam. 

Para ahli sejarah dan ulama nasab serta ahli hadits bersepakat bahwa Imam Syafi‘i 
berasal dari keturunan Arab murni. Imam Bukhari dan Imam Muslim telah memberi kesaksian
mereka akan kevalidan nasabnya tersebut dan ketersambungannya dengan nasab Nabi,
kemudian mereka membantah pendapat-pendapat sekelompok orang dari kalangan Malikiyah 
dan Hanafiyah yang menyatakan bahwa Imam Syafi‘i bukanlah asli keturunan Quraysy secara 
nasab, tetapi hanya keturunan secara wala’ saja.

Adapun ibu beliau, terdapat perbezaan pendapat tentang jati dirinya. Beberapa pendapat 
mengatakan dia masih keturunan al-Hasan bin ‘Ali bin Abu Thalib, sedangkan yang lain 
menyebutkan seorang wanita dari kabilah Azadiyah yang memiliki kun-yah (gelaran) Ummu 
Habibah. Imam an-Nawawi menegaskan bahawa  ibu Imam Syafi‘i adalah seorang wanita yang 
tekun beribadah dan memiliki kecerdasan yang tinggi. Dia seorang yang faqih dalam urusan 
agama dan memiliki kemampuan melakukan istinbath hukum. (mengeluarkan hukum)

Waktu dan Tempat Kelahirannya

Beliau dilahirkan pada tahun 150H. Pada tahun itu pula, Abu Hanifah wafat sehingga 
dikomentari oleh al-Hakim sebagai isyarat bahwa beliau adalah pengganti Abu Hanifah dalam 
bidang yang ditekuninya.


Imam Syafie menghafal Al-Quran sewaktu berumur 9 tahun.Beliau menghafal Kitab al-Muwatta’
yang ditulis oleh Imam Malik (Mazhab Maliki) selama 10 tahun. Beliau mempunyai kecerdikan 
dan daya ingatan yang sangat luar biasa.Dibenarkan memberikan fatwa sendiri oleh gurunya
sewaktu berusia 15 tahun sewaktu mengajar di Masjidil Haram.

Sebelum melahirkan beliau, ibunya bermimpi melihat sebutir bintang keluar dari perutnya lalu
naik ke langit. Lalu bintang itu pecah lalu jatuh bertaburan jatuh ke bumi.Cahaya dari 
bintang pecah yang jatuh itu menerangi seluruh muka bumi.Ibunya terkejut bila mengetahui
suaminya juga mengalami mimpi yang sama iaitu dia melihat ada sebutir bintang yang 
keluar dari perut isterinya.


Beliau dilahirkan di Kota Gaza Palestin pada bulan Rejab 150 Hijrah.Ada yang mengatakan 
pada malam beliau dilahirkan itu Imam Abu Hanifah (Imam Hanafi) meninggal dunia akibat 
diracun oleh Khalifah Abu Jaafar al-Mansur dari Bani Abbasiyah sewaktu Imam Hanafi berada
dalam penjara.Beliau dipenjara, diseksa dan dirotan kerana tidak mahu memberikan 
kerjasama kepada Khalifah Bani Abbasiyah yang zalim
itu dengan menolak tawaran untuk menjadi Hakim kerajaannya.

Tentang tempat kelahirannya, banyak riwayat yang menyebutkan beberapa tempat yang berbeda. 
Akan tetapi, yang termasyhur dan disepakati oleh ahli sejarah adalah kota Ghazzah (Sebuah kota 
yang terletak di perbatasan wilayah Syam ke arah Mesir. Tepatnya di sebelah Selatan Palestina. 
Jaraknya dengan kota Asqalan sekitar dua farsakh= 11km ). Tempat lain yang disebut-sebut 
adalah kota Asqalan dan Yaman.

Ibnu Hajar memberikan penjelasan bahwa riwayat-riwayat tersebut dapat digabungkan dengan 
dikatakan bahawa beliau dilahirkan di sebuah tempat bernama Ghazzah di wilayah Asqalan. 
Ketika berumur dua tahun,beliau dibawa ibunya ke negeri Hijaz dan berbaur dengan penduduk
negeri itu yang keturunan Yaman karena sang ibu berasal dari kabilah Azdiyah (dari Yaman). 
Lalu ketika berumur 10 tahun, beliau dibawa ke Mekkah,karena sang ibu khawatir nasabnya 
yang mulia lenyap dan terlupakan.

Pertumbuhannya dan Pengembaraannya Mencari Ilmu
Di Mekkah, Imam Syafi ‘i dan ibunya tinggal di dekat Syi‘bu al-Khaif. Di sana, sang ibu 
mengirimnya belajar kepada seorang guru. Sebenarnya ibunya tidak mampu untuk membiayainya, 
tetapi sang guru ternyata rela tidak dibayar setelah melihat kecerdasan dan kecepatannya 
dalam menghafal. Imam Syafi‘i bercerita, “Di al-Kuttab (sekolah tempat menghafal Alquran), 
saya melihat guru yang mengajar di situ membacakan murid-muridnya ayat Alquran, maka 
aku ikut menghafalnya. Sampai ketika saya menghafal semua yang dia katakan, dia berkata 
kepadaku, “Tidak halal bagiku mengambil upah sedikitpun darimu.” Dan ternyata kemudian 
dengan segera guru itu mengangkatnya sebagai penggantinya (mengawasi murid-murid lain) jika
 dia tidak ada. Demikianlah, belum lagi menginjak usia baligh, beliau telah berubah menjadi 
seorang guru.

Setelah rampung (selesai) menghafal Alquran di al-Kuttab, beliau kemudian beralih ke
Masjidil Haram untuk menghadiri majeis-majlis ilmu di sana. Sekalipun hidup dalam 
kemiskinan, beliau tidak berputus asa dalam menimba ilmu. Beliau mengumpulkan 
pecahan tembikar, potongan kulit, pelepah kurma, dan tulang unta  untuk dipakai menulis. 
Sampai-sampai tempayan-tempayan milik ibunya penuh dengan tulang-tulang, pecahan 
tembikar, dan pelepah kurma yang telah bertuliskan hadits-hadits Nabi. Dan itu terjadi pada
saat beliau belum lagi berusia baligh. Sampai dikatakan bahwa beliau telah menghafal 
Alquran pada saat berusia 7 tahun, lalu membaca dan menghafal kitab Al-Muwaththa’ karya 
Imam Malik pada usia 12 tahun  sebelum beliau berjumpa langsung dengan Imam Malik di Madinah.

Beliau juga tertarik mempelajari ilmu bahasa Arab dan syair-syairnya. Beliau memutuskan 
untuk tinggal di daerah pedalaman bersama suku Hudzail yang telah terkenal kefasihan dan 
kemurnian bahasanya, serta syair-syair mereka. Hasilnya, sekembalinya dari sana beliau telah 
berhasil menguasai kefasihan mereka dan menghafal seluruh syair mereka, serta mengetahui
nasab orang-orang Arab, suatu hal yang kemudian  banyak dipuji oleh ahli-ahli bahasa Arab 
yang pernah berjumpa dengannya dan yang hidup sesudahnya. Namun, takdir Allah telah 
menentukan jalan lain baginya. Setelah mendapatkan nasehat dari dua orang ulama, iaitu 
Muslim bin Khalid az-Zanji -mufti kota Mekkah-, dan al-Husain bin ‘Ali bin Yazid agar 
mendalami ilmu fqih, maka beliau pun tersentuh untuk mendalaminya dan mulailah beliau 
melakukan pengembaraannya mencari ilmu.

Beliau mengawalinya dengan menimbanya dari ulama-ulama kotanya, Mekkah, seperti 
Muslim bin Khalid, Dawud bin Abdurrahman al-‘Athar, Muhammad bin Ali bin Syafi’ –yang 
masih terhitung paman jauhnya-,Sufyan bin ‘Uyainah –ahli hadits Mekkah-, Abdurrahman
bin Abu Bakar al-Maliki, Sa’id bin Salim, Fudhail bin ‘Iyadh, dan lain-lain. Di Mekkah ini, 
beliau mempelajari ilmu fiqih, hadits, lughoh, dan Muwaththa’ Imam Malik. Di samping
itu beliau juga mempelajari keterampilan memanah dan menunggang kuda sampai menjadi 
mahir sebagai realisasi pemahamannya terhadap ayat 60 surat Al-Anfal. Bahkan dikatakan 
bahawa dari 10 panah yang dilepasnya, 9 di antaranya pasti mengena sasaran.

Setelah mendapat izin dari para syaikh-nya untuk berfatwa, timbul keinginannya untuk 
mengembara ke Madinah, Dar as-Sunnah, untuk mengambil ilmu dari para ulamanya. Terlebih 
lagi di sana ada  Imam Malik bin Anas, penyusun al-Muwaththa’. Maka berangkatlah beliau ke 
sana menemui sang Imam. Di hadapan Imam Malik, beliau membaca al-Muwaththa’ yang telah 
dihafalnya di Mekkah, dan hafalannya itu membuat Imam Malik kagum kepadanya. Beliau 
menjalani mulazamah (berguru) kepada Imam Malik demi mengambil ilmu darinya sampai 
sang Imam wafat pada tahun 179. Di samping Imam Malik, beliau juga mengambil ilmu 
dari ulama Madinah lainnya seperti Ibrahim bin Abu Yahya, ‘Abdul ‘Aziz ad-Darawardi,
 Athaf bin Khalid, Isma‘il bin Ja‘far, Ibrahim bin Sa‘d dan masih banyak lagi.

Setelah kembali ke Mekkah, beliau kemudian melanjutkan mencari ilmu ke Yaman. Di sana 
beliau mengambil ilmu dari Mutharrif bin Mazin dan Hisyam bin Yusuf al-Qadhi, serta yang lain. 
Namun, berawal dari Yaman inilah beliau mendapat cobaan –satu hal yang selalu dihadapi 
oleh para ulama, sebelum mahupun sesudah beliau-. Di Yaman, nama beliau menjadi tenar 
karena sejumlah kegiatan dan kegigihannya menegakkan keadilan, dan ketenangannya itu 
sampai juga ke telinga penduduk Mekkah. Lalu, orang-orang yang tidak senang kepadanya 
akibat kegiatannya tadi mengadukannya kepada Khalifah Harun ar-Rasyid, Mereka 
menuduhnya hendak mengobarkan pemberontakan bersama orang-orang dari kalangan Alawiyah.

Sebagaimana dalam sejarah, Imam Syafi‘i hidup pada masa-masa awal pemerintahan Bani ‘
Abbasiyah yang berhasil merebut kekuasaan dari Bani Umayyah. Pada masa itu, setiap khalifah
dari Bani ‘Abbasiyah hampir selalu menghadapi pemberontakan orang-orang dari kalangan
‘Alawiyah. Kenyataan ini membuat mereka bersikap sangat kejam dalam memadamkan 
pemberontakan orang-orang ‘Alawiyah yang sebenarnya masih saudara mereka sebagai sesama 
Bani Hasyim. Dan hal itu menggoreskan rasa sedih yang mendalam pada kaum muslimin secara 
umum dan pada diri Imam Syafi‘i secara khusus. Dia melihat orang-orang dari Ahlu Bait Nabi 
menghadapi musibah yang tegas dari penguasa. Maka berbeza dengan sikap ahli fqih selainnya, 
beliau pun menampakkan secara terang-terangan rasa cintanya kepada mereka tanpa rasa takut 
sedikitpun, suatu sikap yang saat itu akan membuat pemiliknya merasakan kehidupan yang sangat 
sulit.

Sikapnya itu membuatnya dituduh sebagai orang yang bersikap tasyayyu‘ (sikap ahli syiah), padahal 
sikapnya sama sekali berbeda dengan tasysyu’ model orang-orang syi‘ah. Bahkan Imam Syafi‘i
menolak keras sikap tasysyu’ model mereka itu yang meyakini keimaman Abu Bakar, Umar, serta 
‘Utsman , dan hanya meyakini keimaman Ali, serta meyakini kemaksuman para imam mereka. 
Sedangkan kecintaan beliau kepada Ahlu Bait adalah kecintaan yang didasari oleh perintah-perintah 
yang terdapat dalam Alquran maupun hadits-hadits shahih. Dan kecintaan beliau itu ternyata 
tidaklah lantas membuatnya dianggap oleh orang-orang syiah sebagai ahli fqih madzhab mereka.

Tuduhan dusta yang diarahkan kepadanya bahwa dia hendak mengobarkan pemberontakan, 
membuatnya ditangkap, lalu dihantar ke Baghdad dalam keadaan dibelenggu dengan rantai 
bersama sejumlah orang-orang ‘Alawiyah. Beliau bersama orang-orang ‘Alawiyah itu dihadapkan
 ke hadapan Khalifah Harun ar-Rasyid. Khalifah menyuruh bawahannya menyiapkan pedang dan 
hamparan kulit. Setelah memeriksa mereka seorang demi seorang, ia menyuruh pegawainya 
memenggal kepala mereka. Ketika sampai pada gilirannya, Imam Syafi‘i berusaha memberikan 
penjelasan kepada Khalifah. Dengan kecerdasan dan ketenangannya serta pembelaan dari 
Muhammad bin al-Hasan -ahli fiqh  Irak-, beliau berhasil meyakinkan Khalifah tentang 
ketidakbenaran apa yang dituduhkan kepadanya. Akhirnya beliau meninggalkan majlis 
Harun ar-Rasyid dalam keadaan bersih dari tuduhan bersekongkol dengan ‘Alawiyah dan 
mendapatkan kesempatan untuk tinggal di Baghdad.

Di Baghdad, beliau kembali pada kegiatan asalnya, mencari ilmu. Beliau meneliti dan 
mendalami madzhab Ahlu Ra’yu (ahli pemikir/ilmuan). Untuk itu beliau berguru dengan 
mulazamah kepada Muhammad bin al-Hassan. Selain itu, kepada Isma‘il bin ‘Ulayyah dan 
Abdul Wahhab ats-Tsaqafiy dan lain-lain. Setelah meraih ilmu dari para ulama Irak itu, 
beliau kembali ke Mekkah pada saat namanya mulai dikenal. Maka mulailah ia mengajar 
di tempat dahulu ia belajar. Ketika musim haji tiba, ribuan jamaah haji berdatangan ke 
Mekkah. Mereka yang telah mendengar nama beliau dan ilmunya yang mengagumkan, 
bersemangat mengikuti pengajarannya sampai akhirnya nama beliau makin dikenal luas. 
Salah satu di antara mereka adalah Imam Ahmad bin Hanbal. 

Ketika kamasyhurannya sampai ke kota Baghdad, Imam Abdurrahman bin Mahdi mengirim 
surat kepada Imam Syafi‘i memintanya untuk menulis sebuah kitab yang berisi khabar-khabar 
yang maqbul (diterima), penjelasan tentang nasikh dan mansukh (ayat yang membatal/
menggantikan hukum terdahulu) dari ayat-ayat Alquran dan lain-lain. Maka beliau pun 
menulis kitabnya yang terkenal, Ar-Risalah.

Setelah lebih dari 9 tahun mengajar di Mekkah, beliau kembali melakukan perjalanan ke Iraq 
untuk kedua kalinya dalam rangka menolong madzhab Ash-habul Hadits di sana. Beliau 
mendapat sambutan meriah di Baghdad karena para ulama besar di sana telah menyebut-nyebut 
namanya. Dengan kedatangannya, kelompok Ash-habul Hadits merasa mendapat angin segar 
kerana sebelumnya mereka merasa didominasi oleh Ahlu Ra’yi. Sampai-sampai dikatakan bahawa 
ketika beliau datang ke Baghdad, di Masjid Jami ‘ al-Gharbi terdapat sekitar 20 halaqah 
Ahlu Ra ‘yu (ahli pemikir/ilmuan). Tetapi ketika hari Jumat tiba, yang tersisa hanya 2 
atau 3 halaqah saja. 

Beliau menetap di Irak selama dua tahun, kemudian pada tahun 197 beliau balik ke Mekkah. 
Di sana beliau mulai menyebar madzhabnya sendiri. Maka datanglah para penuntut ilmu 
kepadanya meneguk dari lautan ilmunya. Tetapi beliau hanya berada setahun di Mekkah.

Tahun 198, beliau berangkat lagi ke Iraq. Namun, beliau hanya beberapa bulan saja di sana 
kerana telah terjadi perubahan politik. Khalifah al-Makmun telah dikuasai oleh para ulama 
ahli kalam, dan terjebak dalam pembahasan-pembahasan tentang ilmu kalam. Sementara 
Imam Syafi‘i adalah orang yang paham betul tentang ilmu kalam (ilmu logik berkaitan 
ketuhanan). Beliau tahu bagaimana pertentangan ilmu ini dengan manhaj as-salaf ash-shaleh –
yang selama ini dipegangnya- di dalam memahami masalah-masalah syariat. Hal itu karena 
orang-orang ahli kalam menjadikan akal sebagai patokan utama dalam menghadapi setiap 
masalah, menjadikannya rujukan dalam memahami syariat padahal mereka tahu bahwa akal 
juga memiliki keterbatasan-keterbatasan. Beliau tahu betul kebencian meraka kepada ulama a
hlu hadits. Karena itulah beliau menolak madzhab mereka.

Dan begitulah kenyataannya. Provokasi mereka membuat Khalifah mendatangkan banyak 
musibah kepada para ulama ahlu hadits. Salah satunya adalah yang dikenal sebagai Yaumul 
Mihnah, ketika dia mengumpulkan para ulama untuk menguji dan memaksa mereka menerima 
faham Alquran itu makhluk. Akibatnya, banyak ulama yang masuk penjara, bila tidak dibunuh. 
Salah satu di antaranya adalah Imam Ahmad bin Hanbal. Karena perubahan itulah, Imam Syafi‘i 
kemudian memutuskan pergi ke Mesir. Sebenarnya hati kecilnya menolak pergi ke sana, tetapi 
akhirnya ia menyerahkan dirinya kepada kehendak Allah. Di Mesir, beliau mendapat sambutan 
masyarakatnya. Di sana beliau berdakwah, menebar ilmunya, dan menulis sejumlah kitab, 
termasuk merevisi kitabnya ar-Risalah, sampai akhirnya beliau menemui akhir kehidupannya 
di sana.

Keteguhannya Membela Sunnah

Sebagai seorang yang mengikuti manhaj Ash-habul Hadits, beliau dalam menetapkan suatu 
masalah terutama masalah aqidah selalu menjadikan Alquran dan Sunnah Nabi sebagai landasan 
dan sumber hukumnya. Beliau selalu menyebutkan dalil-dalil dari keduanya dan menjadikannya 
hujjah dalam menghadapi penentangnya, terutama dari kalangan ahli kalam. Beliau berkata, 
“Jika kalian telah mendapatkan Sunnah Nabi, maka ikutilah dan janganlah kalian berpaling 
mengambil pendapat yang lain.” Karena komitmennya mengikuti sunnah dan membelanya itu, 
beliau mendapat gelar Nashir as-Sunnah wa al-Hadits. 

Terdapat banyak atsar (kata-kata sahabat) tentang ketidaksukaan beliau kepada Ahli Ilmu 
Kalam, mengingat perbedaan manhaj beliau dengan mereka. Beliau berkata, “Setiap orang 
yang berbicara (mutakallim) dengan bersumber dari Alquran dan sunnah, maka ucapannya 
adalah benar, tetapi jika dari selain keduanya, maka ucapannya hanyalah igauan belaka.” 
Imam Ahmad berkata, “Bagi Syafi‘i jika telah yakin dengan keshahihan sebuah hadits, maka 
dia akan menyampaikannya. Dan prilaku yang terbaik adalah dia tidak tertarik sama sekali 
dengan ilmu kalam, dan lebih tertarik kepada fiqih.” Imam Syafi ‘i berkata, “Tidak ada yang
 lebih aku benci daripada ilmu kalam dan ahlinya” Al-Mazani berkata, “Merupakan madzhab 
Imam Syafi‘i membenci kesibukan dalam ilmu kalam. Beliau melarang kami sibuk dalam ilmu 
kalam.” 

Ketidaksukaan beliau sampai pada tingkat memberi fatwa bahwa hukum bagi ahli ilmu kalam 
adalah dipukul dengan pelepah kurma, lalu dinaikkan ke atas punggung unta dan digiring 
berkeliling di antara kabilah-kabilah dengan mengumumkan bahwa itu adalah hukuman bagi 
orang yang meninggalkan Alquran dan Sunnah dan memilih ilmu kalam.

Wafatnya


Karena kesibukannya berdakwah dan menebar ilmu, beliau menderita 
penyakit bawasir yang selalu mengeluarkan darah. Makin lama 
penyakitnya itu bertambah parah hingga akhirnya beliau wafat kerananya. 
Beliau wafat pada malam Jumat setelah shalat Isya’ hari terakhir bulan 
Rajab permulaan tahun 204 dalam usia 54 tahun. Semoga Allah 
memberikan kepadanya rahmat-Nya yang luas.

Ar-Rabi menyampaikan bahwa dia bermimpi melihat Imam Syafi‘i, 
sesudah wafatnya. Dia berkata kepada beliau, “Apa yang telah 
diperbuat Allah kepadamu, wahai Abu Abdillah ?” Beliau menjawab, 
“Allah mendudukkan aku di atas sebuah kursi emas dan menaburkan 
pada diriku mutiara-mutiara yang halus”

Karangan-Karangan dan Karyanya

Sekalipun beliau hanya hidup selama setengah abad dan kesibukannya melakukan perjalanan 
jauh untuk mencari ilmu, hal itu tidaklah menghalanginya untuk menulis banyak kitab. 
Jumlahnya menurut Ibnu Zulaq mencapai 200 bagian, sedangkan menurut al-Marwaziy 
mencapai 113 kitab tentang tafsir, fiqih, adab dan lain-lain. Yaqut al-Hamawi mengatakan 
jumlahnya mencapai 174 kitab yang judul-judulnya disebutkan oleh Ibnu an-Nadim dalam 
al-Fahrasat. Yang paling terkenal di antara kitab-kitabnya adalah al-Umm, yang terdiri dari 
4 jilid berisi 128 masalah, dan ar-Risalah al-Jadidah (yang telah direvisinya) mengenai 
Alquran dan As-Sunnah serta kedudukannya dalam syariat.

Pandangan Ulama kepada beliau

Tambah kapsyen
Antara pujian atau pandangan ulamak-ulamak lain kepada Imam Syafie ialah :

Imam Malik bekas gurunya pernah berkata : “Tidak ada lagi keturunan Quraisy yang lebih 
pandai daripada Imam Syafie”

Imam Ahmad Bin Hambal berkata : “Wahai anakku, Imam Syafie itu seperti matahari bagi 
dunia dan seperti kesihatan bagi tubuh.”.Beliau juga berkata : “Saya belum faham mengenai 
ilmu hadis kecuali selepas belajar dengan Imam Syafie”.Kata Imam Ahmad lagi : “setiap 
ahli hadis yang memegang tinta adalah terhutang budi kepada Imam Syafie”

Imam Muhammad al-Hakam berkata : “Saya belum berjumpa seorang yang lebih mengetahui, 
cerdik akalnya,lebih cerdas fikirannya, lebih cermat amalannya,lebih fasih lidahnya daripada 
Imam Syafie”.Beliau berkata lagi : “Saya belum berjumpa seorang yang lebih mengetahui 
berkenaan usul Fiqah selain dari Imam Syafie”

Menyelusuri perjalanan hidup dan proses pembelajaran Imam Syafie amat menarik sekali.
Ayah beliau meninggal sewaktu Imam Syafie masih kecil, ada riwayat yang mengatakan 
sewaktu beliau masih dalam kandungan ibunya lagi.Gurunya yang pertama secara tidak 
formal ialah ibunya sendiri.Ibunya megajar beliau mengenal huruf dan mengaji al-Quran.
Setelah berumur 9 tahun beliau sudah dapat menghafal Al-Quran.

Bila ibunya membawa Imam Syafie untuk berguru dengan Imam Ismail Kustantani, seorang 
guru ilmu Al-Quran yang terkenal waktu itu, Imam Ismail pada mulanya menolak kerana 
Imam Syafie baru berusia 9 tahun sedangkan dia hanya menerima orang menjadi muridnya 
setelah berumur 12 tahun.Namun setelah dia menguji hafalan dan ingatan Imam Syafie 
tentang Al-Quraan, beliau amat tertarik dengan daya ingatan dan suara Imam Syafie yang 
merdu lalu terus mengambil Imam Syafie menjadi muridnya.Apabila Imam Ismail ada urusan 
lain, Imam Syafie pula disuruh menggantikan tempatnya mengajar disitu!

Imam Syafie juga amat meminati syair dan puisi, beliau pernah berguru dengan Mas’ab bin 
Zubair seorang penyair terkenal.Dalam masa 3 bulan saja, Imam syafie mampu menghafal 
10,000 rangkap syair kaum Bani Huzail.Pernah suatu kali Imam Syafie memasuki pertandingan 
syair atas desakan kawan-kawannya, lalu mengalahkan gurunya Mas'ab pula.

Imam Syafie berguru pula dengan Imam Sufian Ainiah dalam ilmu hadis sehingga menjadi 
pakar dalam bidang hadis dan diberi kepercayaan oleh gurunya untuk mengajar
 menggantikannya sewaktu ketiadaannya.

Selepas itu Imam Syafie berguru pula dengan Imam Muslim al-Zanji dalam bidang Feqah pula.
Akhirnya dia diakui oleh gurunya dan dibenarkan mengajar serta memberikan fatwa pula.Namun 
Imam Syafie masih merasakan kurang ilmunya lalu dalam diam beliau mula membaca dan 
menghafal Kitab Muwatta’ yang dikarang oleh Imam Malik bin Anas pula.

Imam Syafie juga pernah belajar ilmu peperangan dan bermain senjata dengan gurunya iaitu 
Amiruddin, seorang bekas tentera.Selepas itu Imam Syafie terkenal sebagai seorang pemanah 
yang handal.

Imam Syafie pernah mengembara ke Madinah yang mengambil masa selama 8 hari dengan 
menaiki unta sambil sempat mengkhatamkan Al-Quran sebanyak 16 kali untuk menemui dan 
berguru dengan Imam Malik yang ketika itu menjawat jawatan Mufti Kota Madinah.Imam 
Syafie belajar dari Imam Malik selama 8 bulan.

Selepas itu Imam Syafie merantau pula ke Iraq untuk belajar dengan anak murid Imam Hanafi 
iaitu Imam Muhamad al-Hassan dan Imam Abu Yusof.Beliau telah menghafal Kitab al-Awsat 
karangan Imam Hanafi dalam masa 3 hari saja telah mengejutkan kedua orang gurunya itu 
kerana biasanya murid-murid mereka yang lain mengambil masa paling kurang 1 tahun untuk 
menghafalnya.

Imam Syafie juga belajar ilmu firasat dengan Maulana Arif di Yaman.Di Yaman beliau 
berkahwin dengan wanita bernama Hamidah dari keturunan Khalifah Uthman Bin Affan.
Mereka dikurniakan 3 orang anak.

Semasa di Najran, Imam Syafie difitnah oleh Gabenor as-Saud iaitu Gabenor Najran kononnya 
Imam Syafie sedang menghasut rakyat untuk memusuhi dan menjatuhi kerajaan Bani Abbasiyah 
yang diperintah oleh Khalifah Harun ar-Rashid. Akibat dari fitnah tersebut Imam Syafie dan 
anak muridnya telah ditangkap, tangan dan kaki mereka dirantai .Mereka juga dipaksa 
berjalan kaki dari Najran ke Kota Kufah.

Walau bagaimanapun dengan izin Allah swt Imam Syafie terlepas dari hukuman oleh Khalifah 
dan orang yang memfitnah mendapat hukuman yang setimpal.Diantara ayat Al-Quran yang 
dibacakan oleh Imam Syafie, yang membuatkan hati dan jiwa raga Khalifah Harun ar-Rashid 
terpesona ialah Firman Allah swt dari Surah al-Hujurat, ayat 6 yang bermaksud : “ Hai orang 
yang beriman, sekiranya datang kepadamu orang fasiq yang membawa suatu berita,periksalah 
dengan teliti supaya kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa
 mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu”

Itulah diantara liku-liku perjalanan yang ditempuh oleh Imam Syafie dalam menuntut ilmu.
Banyak lagi guru dan tempat beliau belajar yang tidak dinyatakan disini. Beliau sangat menyintai
ilmu.Pernah suatu masa Imam Malik memuji beliau dengan berkata : “Sekiranya ada orang yang 
bahagia kerana ilmunya, inilah orangnya!” sambil merujuk kepada Imam Syafie.Berkaitan dengan 
kegunaan ilmu pula Imam Syafie pernah berkata : “Sesiapa yang mempelajari Quran, besar harga 
dirinya. Siapa yang mempelajari hadis, tinggi martabatnya.Siapa yang mempelajari bahasa,lembut 
hatinya.Siapa yang mempelajari ilmu hisab, tajam pandangannya dan siapa yang tidak memelihara 
dirinya, tidak bererti ilmunya”. Oleh kerana kecintaan beliau yang begitu mendalam terhadap ilmu,
jadi tidak hairanlah jika Imam Syafie telah menulis 142 buah kitab semasa hayatnya.


Makam Imam Syafie Rahimahumullah
Imam Syafie meninggal dunia selepas waktu isyak, malam jumaat 28 Rejab tahun 204 Hijrah 
(tahun 820 M) di rumah Abdullah bin Hakam sewaktu berumur 54 tahun di bumi Mesir. Jenazahnya 
dikebumikan di tanah perkuburan Bani Zaharah.

Semasa Abu Ali al-Hasan menjadi perdana menteri Iraq, beliau telah mengarahkan ketua tentera 
Mesir Badr bin Abdullah menggali dan memindahkan kubur Imam Syafie ke Baghdad.Setelah digali 
mereka menemui batu bata yang tersusun membentengi liang lahad Imam Syafie.Selepas mereka 
memecahkan batu-bata itu, mereka amat terkejut kerana tercium bau yang sangat harum dari 
dalam liang lahad itu malah ada beberapa orang dari mereka yang pengsan.Bila perkara ini 
diketahui oleh perdana menteri Iraq itu, maka beliau pun membatalkan terus usaha memindahkan 
kubur itu.Pada tahun 608 Hijrah, sebuah Kubah telah dibina .Tidak lama kemudian sebuah masjid 
didirikan disitu dengan nama Masjid Imam Syafie.Makam Ulama hebat ini terus dikunjungi orang 
ramai hingga kini.

Antara kata-kata menarik Imam Syafie :

1.Tuntutlah ilmu sebanyak mungkin kerana ia dapat menjaga dan membuat kamu cemerlang 
di dunia dan akhirat.Ia juga amalan para Nabi, Rasul dan orang soleh.

2.Marah adalah salah satu antara panah-panah syaitan yang mengandungi racun.Oleh itu hindari 
ia supaya kamu dapat menewaskan syaitan dan bala tenteranya.

3.Hati adalah Raja dalam diri.Oleh itu, lurus dan betulkan ia supaya empayar kerajaan dirimu
 tegak di atas al-haq yang tidak disertai oleh iringan-iringan pasukan kebathilan.

*[ Artikel diatas saya sunting dari buku : Imam Syafie Pejuang Kebenaran; ditulis oleh Abdul 
latip Talib ]

10 wasiat Imam Syafie untuk renungan kita bersama :

Sebelum Imam Shafie meninggal dunia, beliau sempat mengajak sahabat-sahabatnya agar 
membuat perubahan jiwa ke arah yang lebih baik. Beliau menyebut bahawa barangsiapa 
yang ingin meninggalkan dunia dalam keadaan selamat, maka lakukanlah 10 perkara:

1. Hak kepada diri, iaitu dengan mengurangkan tidur, mengurangkan makan, mengurangkan 
percakapan dan berpada-pada dengan rezeki yang ada.

2. Hak kepada Malaikat maut, iaitu menqada’kan segala kewajipan yang tertinggal, iaitu 
dengan memohon maaf daripada orang yang dizalimi, membuat persiapan untuk mati dan
merasa cinta kepada Allah s.w.t.

3. Hak kepada kubur iaitu membuang tabiat suka menabur fitnah, jangan suka kencing merata, 
memperbanyakkan solat tahajjud dan membantu orang yang dizalimi.

4. Hak kepada Malaikat Mungkar dan Nakir, iaitu jangan berkata dusta, sering berkata benar, 
meninggalkan maksiat dan memberi nasihat.

5. Hak kepada Mizan, iaitu menahan kemarahan, banyakkan berzikir, ikhlas dalam amalan dan 
sanggup menanggung kesulitan.

6. Hak kepada titian sirat, iaitu buang tabiat suka mengumpat, wara’, bantu orang beriman dan 
hidup dalam suasana berjamaah.

7. Hak kepada Malaikat Malik, iaitu menangis lantaran takutkan kepada Allah s.w.t., 
membanyakkan sedekah, membuat kebaikan kepada ibubapa dan memperbaiki akhlak.

8. Hak kepada Malaikat Ridwan, penjaga syurga, iaitu redha kepada qada’ Allah s.w.t., sabar 
menerima bala’ dan bertaubat.

9. Hak kepada Rasulullah s.a.w., iaitu dengan sering bersalawat kepada baginda, berpegang 
kepada sunnahnya dan bersaing mencari kelebihan dalam beribadah.

10. Hak kepada Allah, iaitu mengajak manusia kepada kebaikan, mencegah manusia daripada 
melakukan kemungkaran, bencikan kepada sebarang maksiat dan tidak melakukan kejahatan.

http://roslibz.blogspot.my/2013/03/riwayat-hidup-imam-syafie.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan